Smaakvervanger voor zout ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Ligt eraan WAAROM je geen/minder zout wilt gebruiken. Voor sommigen is kaliumchloride een alternatief, voor anderen niet. Je zou ook kunnen proberen heel geleidelijk aan steeds wat minder zout te gebruiken, zodat je het smaakverschil niet proeft en toch minder zout consumeert.
Ritsuka
10 jaar geleden
Je kunt ook andere kruiden overwegen, ik gebruik bijna nooit zout meer. Aardappeltjes kruid ik met rozemarijn, etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Is lekker hè met rozemarijn... probeer ook eens met bovendien een beetje tijm erbij, dus beide smaken mengen, nog lekkerder :)) deze combinatie is trouwens ook zeer smakelijk op een karbonaadje, eventueel met verse knoflook, naar smaak natuurlijk...

Het beste antwoord

Probeer eens te koken met maggieplant.
Een paar blaadjes meekoken is een prima manier om zout te vervangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Geprobeerd en goedgekeurd, bedankt voor de tip.

Andere antwoorden (4)

Herbamare (Voornamelijk bij drogisterijen verkrijgbaar)
Aromat (Gewoon bij de supermarkt)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Ansjah : kijk eerst eens wat er in zit...ZEEZOUT...! Herbamare Original zeezout
100% natuurlijke smaakmaker Herbamare van A.Vogel is een 100% natuurlijke smaakmaker die zich uitstekend leent voor het op smaak brengen van gerechten. Het bestaat uit zeezout en 14 verschillende verse biologische geteelde groenten, tuinkruiden en specerijen. Verder maken de als kelp http://www.avogel.nl/webwinkel/producten/herbamare_original.php
Een hele goede vervanger is verse kruiden, geeft er een ander smaakje aan en je mist zo steeds minder het zout en op een gegeven moment niet meer of minimaal.
Verse kruiden zijn te koop bij de supermarkt of groenteboer of markt.

Ook een goede aanvuller/vervanger is knoflook, ook weer geeft een ander smaakje en eenmaal liefhebber hiervan, zal je deze smaak heel erg missen als het er niet in zit. Verkrijgbaar als poeder, maar vele malen lekkerder als je het als bol koopt en zelf de teentjes snijdt of perst.
Zowel poeder als bollen zijn te koop in de supermarkt of op de markt.

[Als laatste Aromat, is een mengsel van kruiden, weet niet zeker of er geen zout of een beetje in zit... - is te koop in de supermarkt]

Toegevoegd na 5 uur:
AROMAT is NIET GOED!

23,5 gram op iedere 100 gram, dat is meer dan 20%...
sterker >>>>> het is bijna 25% zout!! dat is dus bijna een kwart... veel te veel!
[Ook zit er E-621 in, dat is een goedgekeurde hulpstof, maar wordt algemeen als niet zo gezond beschouwd.]
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
anneliez
10 jaar geleden
in aromat zit volgens mij heel veel zout. Zo ongeveer alle kant en klaar producten bevatten vel zout
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, daarom heb ik 'm ook tussen haakjes gemeld, was er al beetje bang voor...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nog bedankt Anneliez voor deze aanvulling.
Maak gebruik van natuurlijke smaakmakers, zoals:

•tuinkruiden (vers, diepgevroren of gedroogd)
•ongemengde specerijen zoals peper, paprikapoeder, gember of kruidnagel
•een gefruit uitje
•knoflook
•citroen- of sinaasappelsap
•zet alleen een pepervaatje op tafel
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klinkt heel onlogisch,kook eens een week zonder zout,aan tafel kun je evt aanvullen met natrium arm zout verkrijgbaar bij iedere supermarkt,na een week zul je helemaal gewend zijn aan het vrijwel zoutloze eten en zal dit niet flauw meer zijn gebruik lekker verse groenten met een uitgesproken smaak ,bloemkool zonderzout wordt al snel een flauwe hap