Kun je gedroogd fruit zo eten,of moet je het eerst wassen?

gedroogd fruit( tutti frutti,rozijnen en derg.) word behandeld met een conserveringsmiddel,is het dan niet schadelijk om het ongewassen te eten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.3K

Het beste antwoord

In zijn algemeenheid niet goed te beantwoorden.
Conserveermiddelen worden niet gebruikt bij gedroogd fruit.

Abrikozen en rozijnen worden nogal eens met zwavel behandeld voor het kleurbehoud. Onbehandelde abrikozen zijn gedroogd heel donker bruin van kleur en niet zo mooi oranje. Het is niet zo dat je de gezwavelde daarom persé moet wassen, je kunt ze zo eten.

Het meeste gedroogd fruit kun je zonder te wassen eten, maar krenten was ik altijd voor gebruik, omdat ik daar vaak nog stof en soms steentjes in aantref.

Dus lees de verpakking indien mogelijk of vraag de verkoper en kijk goed naar het product.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

in de supermarkt staat op het gedroogd fruit: 'ready to eat' dus het hoeft niet gewassen te worden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je hoeft met gedroogd fruit helemaal niets anders te doen dan het op te eten.
Het fruit dat wordt gedroogd wordt namelijk alleen maar gedroogd en niet zoals jij suggereert in je vraag behandeld met allerlei conserveringsmiddelen.
Het drogen van fruit dient er juist toe het fruit te kunnen conserveren over een langere tijd zonder allerlei toevoegingen. Gedroogd fruit van goede kwaliteit bevat juist wat het zegt: gedroogd fruit.
Het fruit dat wordt gedroogd wordt eerst gewassen en dan gesorteerd, alleen de mooiste en rijpste stukken fruit komen hiervoor in aanmerking omdat die het meeste suiker (conserveringsmiddel) bevatten. Na te zijn versneden (indien nodig) gaat het fruit ofwel een droogoven in, ofwel wordt het in de zon gedroogd (gebeurt vooral in zuidelijke landen)
Nadat het watergehalte van het fruit onder een bepaalde grens komt (dit verschilt van fruitsoort tot fruitsoort) wordt het verpakt en verscheept.
Dus als jij gedroogd fruit koopt is het enige dat je ermee moet doen het opeten, tenzij je het in gebak wil verwerken dan raad ik een nachtje weken in rum aan.
Smakelijk.