Naar aanleiding van je vraag ben ik gaan rondkijken op het internet en kwam dit tegen. Uiteraard wil ik erbij vermelden dat het per persoon verschilt of hij/zij iets lekker vind of niet.

Hollandse harde kaas en niet alleen Goudse kaas, kan gegeten worden
door mensen met een lactose intolerantie.
(dit geldt niet voor mensen met een koemelkallergie)

Veiligheidshalve adviseert men in de winkel om extra belegen kaas te kiezen.
* Hou er wel rekening mee te dat supermarkten kaas verkopen die belegen of extra belegen genoemd wordt, maar die jonger is dan het aantal maanden dat kaaswinkels aanhouden voor ze deze kwalificatie geven.

Al met al, mijn antwoord en advies is, ga naar een kaaswinkel, vraag naar (extra)belegen kaas en vraag daarbij hoe het zit met het lactosevrij zijn van de kaas.

* in de bron heb ik het gesprek van betreffend persoon gelinkt. Mocht je dat willen nalezen.

Succes op je zoektocht naar een lekker stukje (lactosevrije)kaas
Groetjes Djaradnea

Toegevoegd na 2 uur:
In een reactie werd ik erop gewezen dat platte kaas ook staat voor kwark. dus hier het antwoord over kwark.

In het geval van "Kwark"

De MinusL lactosevrije naturel kwark staat in de supermarkt in de koeling bij de melk- en yoghurtproducten.

Jumbo is hier één van de verkopers hiervan.

Voeg zelf een aantal dingen toe, zoals fruit, etc. om het aan te passen naar je smaak.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Platte kaas is alleen geen kaas, maar de Belgische naam voor kwark.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goede reactie In dat geval pas ik mijn antwoord aan : De MinusL lactosevrije naturel kwark staat in de supermarkt in de koeling bij de melk- en yoghurtproducten. Jumbo is hier één van de verkopers hiervan. Voeg zelf een aantal dingen toe, zoals fruit, etc. om het aan te passen naar je smaak.
Alle Hollandse harde kazen (bijv. Goudse) zijn lactosevrij. Lactose is een koolhydraat en komt in melk voor. De lactose wordt tijdens de rijping van de kaas volledig afgebroken door bacteriën die zich in de kaas bevinden. Zachte kazen daarentegen zoals geiten/schapen/buitenlandse/en smeerkazen zijn niet lactosevrij.

Groet en eet smakelijk! Marijke (ziekenhuis diëtist)