Rats heeft betrekking op stamppot van een paar dagen oud (vergelijk ratatouille); kuch is brood van enkele dagen oud, dat ook wel commiesbrood werd genoemd; en bonen was de dagelijkse toevoeging van het menu

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Rats,_kuch_en_bonen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Rats, kuch en bonen is de benaming voor het soldatenmenu van vòòr de Tweede Wereldoorlog. Bonen zijn uiteraard bonen, terwijl kuch het commiesbrood is dat de soldaat werd verstrekt. Rats is de eenpans warme maaltijd. Het woord is een verbastering van het Franse ratatouille dat we ook kennen als ratjetoe en dat voorkomt in de uitdrukking ‘in de rats zitten’. ‘Rats, kuch en bonen’ kreeg landelijke bekendheid tijdens de mobilisatie van 1939-1940 door het gelijknamige soldatenlied op de wijs van het Engelse Roll out the barrel.