welke vleeswaren kunnen gevaarlijk bederven zonder dat je het kunt ruiken?

Vleesbederf is iha goed te ruiken, maar niet altijd. Ik heb gelezen dat gekookte, ongezouten (of licht gezouten) vleeswaren op een gevaarlijke manier kunnen bederven zonder dat je het kunt ruiken. Klopt dit? En welke vleeswaren zijn dat dan allemaal? Geldt het ook voor ingeblikt vlees als het blik geopend wordt? En hoe zit het met vis?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.3K
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Van ontbijtspek weet ik dat je het niet altijd kan ruiken, maar bij twijfel kun je altijd een stukje proeven. Dat heb ik helaas niet gedaan bij dat spek, en mijn man vreet alles waaraan je niet kan zien dat het bedorven is, hij is een dag flink ziek geweest.

Antwoorden (1)

In principe kunnen alle vleeswaren bedorven zijn zonder dat je het direct ruikt, zeker bij de huidige warme temperaturen. Meestal gaat het dan om de beruchte botulismebacterie.
Ook ingeblikt vlees is hier onderhavig aan na opening van het blik.
Gerookte, gedroogde en gepekelde vleeswaren zijn hier echter minder gevoelig voor daar deze methoden juist gebruikt worden om bederf tegen te gaan. Ook verschillende soorten salami zullen minder snel bederven daar ook dit een soort van bewaringmethode is.

Wat betreft vis, als die niet meer vers is ruik je het gegarandeerd meteen, je zal vrij snel een ammoniakgeur ruiken.
Niet verse vis ruikt sterk naar vis, hiermee bedoel ik dat verse vis maar een heel licht tot niet ruikt. Het enige dat je aan verse vis mag ruiken is een lichte zeegeur (tja ik weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen)
Om te zien of je visje vers is kan je ook even naar de kieuwen kijken, als die mooi rood zijn heb je een verse vis. Ook kan je even naar de ogen kijken deze zouden mooi bol en glanzend moeten zijn. Nog een criterium is de huid, hier moet een fijn slijmlaagje opzitten en deze moet mooi glanzen.