Is voorgegaard vlees helemaal gaar?

Heb kipspiezen en op de verpakking staat voorgegaard, kan ik deze dus gewoon met de hand pakken op de bbq gooien en niet mijn handen daarna te wassen ivm kruisbesmetting.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
17.8K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voorgegaard is niet meer rauw maar al een poosje gegaard dus, dat betekent niet dat alle bacteriën dood zijn en het is gewoon slim om NOOIT met je handen vlees etc op de BBQ te doen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik doe dat nooit met mijn handen, maar met mijn voeten...
Doe jij rubberen handschoenen aan? Nog nooit geweten dat men bij een barbecue zijn handen niet gebruikt. het wordt toch verhit. En hoe zet je de borden en het bestek op de tafel? Toch ook met je handen.
Van te proper zijn wordt je ziek!!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, wel deels eens met Fader... Ik gooi m'n vlees doorgaans ook met m'n handen in de pan als ik gewoon kook. Echter, met rauwe kip doe ik dat niet.
Volgens mij kan het bij voorgegaarde kip echter helemaal geen kwaad, maar.... Als het ook om vlees voor anderen gaat, gebruik dan gewoon een tang of een vork, dan ben je alle problemen voor :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het gaat er niet om dat het vlees besmet wordt door jouw handen maar dat al het overige spul besmet wordt door de bacteriën van het vlees VIA jouw handen. Dus eerst lekker met je handen vlees op de bbq gooien en dan bekers en borden neerzetten. Lekker fris.... en dan achteraf klagen dat het vlees niet goed was als je buikloop krijgt (of je gasten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daar heb je dus twee tangen/vorken voor. Eén voor rauw vlees en één voor gaar vlees.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik begrijp je standpunt, maar lees de laatste zin in mijn voorgaande reactie. Voedselvergiftiging is meestal salmonella. Daar kan je een goede weerstand tegen opbouwen. Dit doe je niet door handschoentjes en allerlei tangen te gebruiken. Ik meende altijd dat de tang bij de barbecue diende om je vingers niet te verbranden bij het draaien en wegnemen van het vlees of andere zaken.
Zoek maar eens waar de meeste voedselvergiftigingen plaatsvinden? Bejaardentehuizen zijn vaak slachtoffer wegens TE hygiënisch. De laatste jaren zijn er ook al heel wat salmonella gevallen geweest bij jeugdkampen doordat vele jongeren thuis te proper leven en geen weerstand meer opbouwen. Meestal wordt in die kampen zo nauw niet gekeken.
Deze besmettingen bestonden vroeger gewoon niet. Tip, dek eerst de tafel, en bak dan het vlees. De taken verdelen kan ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, je vindt de bejaardenhuizen via google omdat het DAAR dodelijk is. Ga eens tellen hoeveel mensen de afgelopen week buikgriep kregen door het verkeerd gebruik van vlees bij de bbq! Die worden daar alleen ziek van en zullen zeggen dat ze 'iets verkeerds' hebben gegeten maar nee: ze hebben het verkeerd bereid. Verder is het niet alleen salmonella en helpt een goede weerstand vooral dat je het overleeft en een beetje dat je niet ziek wordt maar die weerstand bouw je echt niet op door maar een beetje aan te rommelen met bacteriën bij de bbq.
http://www.veiligopreis.info/gezondheid/voedselvergiftiging.htm
http://www.vwa.nl/onderwerpen/bacterien-ziekteverwekkers/dossier/salmonella/wat-is-het-gevaar-van-salmonella
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hou hier dan ook rekening mee, ze vergeten nog een paar belangrijke zaken, zoals deurknoppen, trapleuningen en geld...
http://www.hln.be/hln/nl/33/Fit-Gezond/article/detail/1043863/2009/12/19/Dit-zijn-de-plaatsen-met-het-meest-bacterien.dhtml
http://www.gezondheidsnet.nl/bacterien/artikelen/4766/hier-zitten-de-meeste-bacterien-op
http://www.jobat.be/nl/artikels/waar-op-kantoor-zitten-de-microben-en-bacterien/
http://www.healthylives.nl/verzorging/handen/waar-zitten-de-meeste-bacterien-op

Het beste antwoord

Als je het vlees voldoende heet laat worden op de barbecue, dood je de bacillen die je er met de hand op aanbrengt. Dus, al zou je kruisbesmetting veroorzaken, het vlees wordt toch veilig om te eten.
Om op je eerste vraag terug te komen, ja, het vlees ís al gaar, en zou eigenlijk al zo geconsumeerd kennen worden. Maar een hamburger en/of een frikandel worden wel lekkerder met een krokant korstje.
jc54
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
Het gaat over de handen wassen

Andere antwoorden (2)

Goeie raad van een professional:
ALTIJD handen wassen als je aan het koken bent.
Ten eerste is dat hygiënisch en ten tweede ga je geen smaken ongewenst overbrengen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koken is ook mijn passie, maar ik gebruik altijd papier (geen keukenrol) om handen, snijplank en messen te ontdoen van vocht of etensresten tijdens het koken. Telkens handen wassen is heel tijdrovend en je houdt na een uur of wat een schort of handdoek over die barst van de bacteriën. Zo moet het dus zeker niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En toch is handjes wassen de enige manier om er zeker van te zijn dat je handen proper zijn.
Plank en ander gerief afkuisen met een papiertje is het slechtste wat je kan doen omdat je dan de micro-organismen alleen maar een beetje in de ronde veegt en niet verwijderd.
Nogmaals: handen wassen en gerief afwassen is de enige hygiënische manier van werken.
Mocht je in de hotelschool waar ik naar school ben geweest je gerief alleen maar een beetje afgeveegd hebben in plaats van afgewassen was je gegarandeerd gebuisd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was alles wel af, maar niet tijdens het bereiden. In de hotelschool en de bakkerschool (vroeger samen in één gebouw in de Charlottalei, later Korte Van Peltstraat, Antwerpen) gebruikte men een handdoek die in je schort stak. Een broeinest van bacteriën!
Gebeurt nog in topkeukens.
Je kookt al meer dan 40 jaar las ik, dan weet je heel goed van thuis uit hoe het er vroeger aan toeging met voeding. Wanneer was er in die tijd voedselvergiftiging?
Trouwens mijn houten snijplank heb ik voor gebruik helemaal in tafelolie laten drenken. Olie stoot water af, en na droogwrijven (kan enkel goed met papier) liggen eventuele bacteriën lam. Regelmatig wordt die plank met een schuurmachine vernieuwd en gaat dan weer in de olie.
Een goed kok zijn plank staat niet vol sneden, dat zie je meteen. Het zijn juist deze sneden (als men snijdt en niet hakt) die vol met bacteriën raken. Je doodt ze pas door de snijplank langdurig in bijna kokend water te dompelen zodat de hitte in die sneden kan dringen. Gewoon afwassen is onvoldoende en het ingedrongen vocht wordt meteen een broeinest.
Wat handen wassen betreft, als je dit goed wilt doen kost dit heel wat tijd. Weinig mensen weten hoe je perfect je handen moet wassen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar je naar school bent geweest doet er niet echt toe denk ik maar ik weet pertinent zeker dat ze je daar niet geleerd hebben dat een plank met een papiertje afkuisen je plank (of ander gerei0 proper maakt.
En wat dat handen wassen betreft: met de ontsmettende producten en zepen die er tegenwoordig zijn is het handen wassen ook veel "eenvoudiger" dan vroeger.
Wat dat trucje met je planken betreft: je planken drenken in olie werkt maar tot 2 of 3 degelijke wasbeurten later. dan is de olie door de inwerking van de detergenten uit je plank en zou je terug moeten beginnen. Het is trouwens ook niet erg bevorderlijk voor de hygiëne daar de olie kan verzuren (oftewel ranzig worden)
En ik blijf bij mijn standpunt dat je handen wassen nog steeds de enige manier is om geen overdracht van smaken of micro-organismen te hebben.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mijn snijplank komt nooit in contact met detergenten of ander giftig spul. Dat had ik je al uitgelegd meen ik. Deze producten laat je toch niet intrekken in je snijplank???
Ranzige olie is totaal onschadelijk in kleine hoeveelheden, net zoals ranzige vetten. Zie daarvoor verder links.
Was je handen maar vaak met desinfecterende producten (heb jij dat in je keuken???), zo dood je ook de goede bacteriën. Weeral een dispuut ontstaan door overdreven hygiëne. (dit laatste weet ik toevallig van een laborante, je moet haar beschadigde handen eens zien) Dit past wel in zieken- en verzorgingstehuizen, niet in je keuken, totaal overbodig. Nog steeds krijg ik geen antwoord hoe het komt dat er vroeger met minder hygiëne minder voedselvergiftigingen voortkwamen, dit is toch contradictorisch zou je zeggen. Misschien dit eens lezen, komt ook van "goeie vraag" maar is ondertussen al een paar jaar geleden. De voedselindustrie samen met de media raast onverdroten voort om de verkoop maar te doen stijgen. http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/koken-recepten/ziek-bedorven-vlees-gaar-bakt.76864 en dit: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/4847 Wie gelooft op de dag van vandaag de werkelijke waarheid nog!
kruisbesmetting is vooral met vers vlees/vis en het gereedschap dat je hiervoor gebruikt.Je handen dragen altijd bacterieén mee, ongeacht of je vlees aanraakt of niet. Het is altijd verstandig om regelmatig je handen te wassen.
Het is dus belangrijk om voor vis/vlees/groente een eigen snijblad te gebruiken en je mes goed te reinigen voordat je het volgende product aanpakt. Wat betreft ,,voorgegaard,, dit is enkel een manier om ervoor te zorgen dat je sneller klaar bent met koken. In de consumptie maatschappij waarin wij leven is dit een hulpmiddel om tijd te besparen.Dit is overgewaaid in de jaren 50 uit amerika.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al eens gekeken hoe hectisch het er aan toegaat in een keuken van een sterrenrestaurant? Daar staat hygiëne ook bovenaan, maar niet zo overdreven of m.a.w, op de juiste manier. Ga eens 50 jaar terug in de tijd? Dan had iedereen moeten sterven aan een voedselvergiftiging, terwijl het toen zeer zelden voorkwam.