Is zure haring nog te eten wanneer hij over de datum is?

Mij is verteld dat dit prima gaat, omdat de haring in het zuur bewaard worden. THT 27/2/2013.. Kan ik ze nog eten? De pot is ongeopend.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18.3K

Antwoorden (4)

Op een paar dagen zou ik nu ook niet kijken, maar enkele maanden is te risicovol. Met de zuurtegraad is rekening gehouden wanneer men de overtijdsdatum prikte. Doe maar niet dus. De kunnen zwaar zijn!

MVG,
Aiden.

Toegevoegd na 44 seconden:
De gevolgen kunnen zwaar zijn, bedoelde ik.
Excuses.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In tegenstelling tot de vermelding "te gebruiken tot" is deze vermelding níet een uiterste consumptiedatum.
Nee, vooral vis en andere vissoorten. Je kunt beter geen risico lopen voor een voedselvergiftiging of een buikgriep. Uit eigen ervaring kreeg ik van rauwe zalm beleg buikgriep omdat deze ook over datum was!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit is een conserven en die kan je nog heel lang bewaren na de tht datum. Als er iets mis is, proef je dat beslist...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat kan prima. En die THT datum is de reden dat er in Nederland ongelooflijk veel voedsel verspild en weggegooid wordt, wat helemaal niet nodig is.

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven. Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan. Je kunt het dan vaak nog wel veilig eten.
In tegenstelling tot de vermelding "te gebruiken tot" is deze vermelding NIET een uiterste consumptiedatum.
Conservenfabrikanten hanteren een datum omdat ze dan een richtlijn hebben,
waarna ze niet meer verantwoordelijk willen zijn.
Maar deze producten kunnen vaak nog prima gegeten worden na de THT-datum. Het is hierbij belangrijk om zelf te beoordelen of een product nog gegeten kan worden door te kijken, ruiken en proeven.
Dingen in blikken en potten kunnen jarenlang nadat die THT datum verlopen is,
nog gewoon goed zijn.

http://www.voedselbankrotterdam.nl/read/TGT-THT

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/houdbaarheidsdatum-tht-tgt-.aspx

Kijk eens naar de uitzending van Kassa Groen,
waar Brecht van Hulten dingen gaat eten die 10 jaar (!) over de THT datum zijn.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1353014

Toegevoegd na 2 minuten:
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=58617&cHash=4d3e76c26911a6965c3c161eee25d58e

Verwarring rond houdbaarheidsdata

Een belangrijke oorzaak van de verspilling is de onduidelijkheid van houdbaarheidsdata op producten. Er zijn twee soorten houdbaarheidsdata: Tenminste Houdbaar Tot (THT) en Te Gebruiken Tot (TGT). De verwarring ontstaat doordat de meeste mensen het verschil niet weten tussen deze twee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord :-) ik heb geproefd, smaakte nog prima! Potje is gisteravond nog op gegaan en ik ben er niet ziek van geworden :-)