Hoe moet je een bakplaat invetten ?

Ik ga koekjes bakken en er staat op de achterkant dat ik mijn bakplaat moet invetten , maar met wat moet je dat doen en hoe ? Want ik heb geen bakpapier

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
11.4K

Antwoorden (4)

Gewoon een beetje boter op het bakblik uitsmeren
Als je vloeibare boter hebt spuit je een beetje op de plaat en smeer je het uit met een stukje keukenrol
Met vaste boter neem je gewoon een stukje waarmee je de bakplaat insmeert
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn verschillende manieren om een bakplaat in te smeren.

De eerste is met "vaste" boter of margarine. Je kunt het hele blok in de hand nemen en ermee over de bakplaat strijken, maar je kunt ook een stukje pakken en dat met de hand erover smeren (iets dat ik veel koks zie doen). Het nadeel is dat je dan niet echt een gelijkmatig verdeeld geheel krijgt en dat is met koekjes wel een stuk fijner. Als de boter al zacht is, kun je hem ook met een goed bakkwastje over de plaat smeren. Of smelt een beetje boter en strijk dat met het bakkwastje eroverheen. Als je geen bakkwastje hebt, kun je ook een propje keukenpapier nemen (let dan wel op dat het keukenpapier ook wel wat boter absorbeert).

Vloeibare boter is nog makkelijker: dat hoef je alleen maar uit te strijken met een bakkwastje of keukenpapier. Wat je in dit geval niet moet gebruiken is smeerboter/margarine uit een kuipje. Mijn ervaring is dat het dan wat meer plakt en dat wil je juist voorkomen. Dat gebruik ik alleen als ik een cakevorm in moet vetten aangezien er dan toch nog een laagje bloem in komt.

Je hebt ook speciale bakspray te koop (o.a. van Dr. Oetker). Dat hoef je alleen maar eventjes gelijkmatig te sprayen en jouw plaat is ingevet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik gebruik zelf het liefst de verpakking van de boter om de bakplaat mee in te vetten: je gebruikt de boter voor je koekjes en het omhulsel/papiertje dat er omheen zit is vet genoeg om er je bakplaat mee in te vetten. Wat je normaal weggooit gebruik je nu voor het invetten en je hebt ook geen kwastje/keukenpapier of (dure) spray nodig en je handen worden niet vet (wat wel gebeurt als je met de hand smeert).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je je koekjes al gebakken, en ik hoop dat het goed gegaan is, want een bakplaat invetten is eigenlijk heel simpel: klein beetje boter, margarine of nog beter een neutrale olie bestand tegen hoe temperatuur (b.v. arachideolie) met je vingers uitsmeren (als de plaat maar enigszins glanst is dat al genoeg) en klaar is Kees.
Het voordeel van olie t.o.v. boter is dat het minder snel aanbrandt.

Als je koekjes maakt met boter, en je bakplaat is redelijk glad en niet bekrast, dan hoef je in feite de bakplaat niet te beboteren. Zonde van het vet, dat zal verbranden en aankoeken, en zonde van je tijd bij het schoonmaken.
De koekjes zijn vet genoeg, en als ze afkoelen, dan laten ze straks heel makkelijk los.
Dat werkt anders met minder vette bakkerij producten, maar koekjes met boter laten echt heel makkelijk los.

Voor de volgende keer, de beste oplossing is echter bakpapier, dan weet je zeker dat het goed gaat.
Maar het aller- aller- allerbeste is een silicone bakplaat. Te koop bij zo'n beetje iedere drogist of supermarkt (Blokker, Hema, Marskramer, AH, Jumbo...), het gaat eeuwig mee en het werkt perfect voor alles wat je in de oven wil bereiden, het verdient zichzelf terug!

Eet smakelijk!!