Wat is het verschil tussen EPA en DHA vetzuren?

Ik hoef dus NIET te weten wat het verschil is tussen deze zuren en ALA.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Je hebt twee "soorten" verschillen, en omdat je niet specifieert wat je precies wil weten, geef ik lekker uitgebreid antwoord op je vraag.

EPA staat voor "eicosapentaenoic acid", en bestaat uit 20 koolstof atomen met 5 onverzadigde verbindingen.
DHA staat voor "docosahexaenoic acid", en telt 22 koolstof atomen met maar liefst 6 onverzadigde verbindingen.
Blijkbaar wist je het al, maar toch: ALA ("α-linolenic acid"), is een ketting van 18 koolstof atomen met 3 onverzadigde verbindingen.

Zo ver de chemische verschillen tussen deze 3 soorten vetzuren. Nu de verschillen m.b.t. voeding.
Zoals je wellicht weet, de omega-3 en omega-6 vetzuren (de zogenaamd "essentiële vetzuren") zijn van enorm belang tijdens de groei voor de ontwikkeling van een gezonde zenuwstelsel en voor de hersenen, en ook voor ons zichtvermogen. Bij volwassenen is de rol van deze vetzuren gelimiteerd en vaak overschat. Met een goed uitgebalanceerd en gevarieerd dieet die bevat ongeveer 1% essentiële vetzuren uit de totale hoeveelheid vet, blijf je prima gezond als volwassen, en zijn extra supplementen niet nodig, behalve in zeer specifieke gevallen. Sterker nog: er zijn sterke aanwijzingen dat een overvloed aan essentiële vetzuren (meer dan 3 gram per dag) schadelijk kan zijn, omdat deze snel oxideren, en hun afbraak metabolieten verstoren bepaalde processen in ons lichaam.

Belangrijk om te weten is dat onze lichaam is in staat om EPA zelf te synthetiseren op basis van ALA (al is dat in kleine hoeveelheden), en op basis van EPA, kan ons lichaam ook de meest belangrijke van deze vetzuren synthetiseren: DHA. Dus strikt genomen, is alleen ALA essentieel, maar grappig genoeg, heeft ALA geen van de positieve effecten op de gezondheid die EPA en vooral DHA wél hebben.
Daarnaast is de verhouding tussen de hoeveelheid omega-3 en omega-6 vetzuren in onze dieet bepalend voor hoe onze lichaam hiermee omgaat, en of er meer synthese van EPA en DHA zal plaats vinden.

En nu samenvattend de belangrijkste verschillen:
- EPA en DHA zijn twee verschillende moleculen.
- Beide hebben een positief effect op de gezondheid, vooral DHA.
- DHA kan door onze lichaam gemaakt worden op basis van EPA, en EPA op basis van ALA. ALA moet je via dieet binnen krijgen, net zoals EPA en DHA, uiteraard.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Topantwoord, maar ik heb nog één vraagje: zijn er bepaalde voordelen die EPA wel heeft, maar DHA niet? Of andersom natuurlijk, behalve het feit dat EPA omgezet kan worden in DHA.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
EPA is iets minder vaatbaar voor oxidatie dan DHA vanwege de kortere ketting en minder onverzadigde verbindingen. Los daarvan, zeker in nutritionele zin is DHA beter want de conversie van EPA naar DHA in ons lichaam is niet zo efficiënt, dus je kan beter DHA in je dieet hebben... mits niet geoxideerd, en niet te veel, uiteraard, maar dat geldt eigenlijk voor alles.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Enorm bedankt!