Hoe kan ik mijn plukappels het langst bewaren ?

Wij hebben een appelboom in de tuin met heerlijke appels.
In het najaar pluk ik ze.
Van een gedeelte maak ik appelmoes maar omdat ze uit de hand zo lekker zijn vind ik het zonde om van al die appels moes te maken.
Ik leg ze altijd in de kelder maar hou ze maar een maand of 2 goed.Eigenlijk zijn ze dan al niet zo lekker meer.
Hoe deden ze dat vroeger ?Dan bewaarden ze de appels gerust een hele winter.
Ik vind het altijd zo zonde om zoveel appels weg te moeten gooien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonde om zoveel appels weg te moeten gooien ???
Heb je geen buren, vrienden, kennissen die je er een plezier mee kunt doen?
Doneer ze aan de voedselbank of schenk ze aan een kinderboerderij. Of ga er mee naar een ziekenhuis of bejaardenhuis. Sorry, geen antwoord op je vraag, maar vind het wel erg zonde als je ze weggooid, terwijl je er zoveel mensen een plezier mee had kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je wilt niet weten hoeveel ik er weggeef,op een gegeven moment heeft iedereen al appels en blijf ik ermee zitten.
Ik wil ze gewoon langer kunnen bewaren om van de rest zelf te genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weet je zeker dat het maar één boom is?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha,en nog maar een kleintje ook.
Bakken vol appels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Apart... o.0
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voedselbank?

Het beste antwoord

Sommige appels laten zich beter bewaren dan andere appels. Een goede bewaarplaats heeft een hoge luchtvochtigheid, is donker en heeft een temperatuur van 4 - 5 °C.

Nog een enkele bewaartips zijn:
-Breng enkel gave en gezonde vruchten in de bewaarplaats. Leg de allerdikste vruchten afzonderlijk, want die bewaren minder lang dan middelmatig dikke vruchten.

-Bewaar geen pitfruit met korte bewaarduur in de buurt van fruit met lange bewaarduur. Rijpend fruit geeft ethyleen (rijpingsgas) af, waardoor ook de afrijping van langer bewarend appels en peren versneld wordt.

- Gebruik lage kistjes om de pitvruchten te bewaren. Reinig of ontsmet die kistjes voor de pluk. Zet de kistjes op verschillende stapels en laat onder de onderste kist een ventilatieruimte van ca 10 -15 cm.

- Een locatie op het noorden met bescherming tegen regen, vorst, vogels en knaagdieren is gunstig. Kleine hoeveelheden kunnen in een koelkast worden bewaard. Voor appels is de ideale bewaartemperatuur 4-5°C.
Een goed onderkomen is een donkere, niet te droge kelder die gelucht kan worden via een raam aan de noordkant.

-Hou de luchtvochtigheid tamelijk hoog door de vloer af en toe nat te maken. Bij een te droge lucht gaan de vruchten rimpelen. Om dit rimpelen te vertragen kunt u plastiekfolie of papier op de vruchten leggen.

- Neem tijdens de bewaring regelmatig rijpe en rotte vruchten weg. Controleer de vruchten wekelijks op bederf. De meest voorkomende problemen zijn bruinrot, kurkstip en vraatschade van knaagdieren en vogels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Op een donkere koele plek. Kamertemperatuur in een mandje, buiten zonnestraling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bewaar ze in de kelder,daar is het donker en koel.
Ik ben opgegroeid op een landgoed waar een echte ouderwetse villa stond compleet met jonkheer en freules. Daar was ook een boomgaard waar enorm veel appelen uit kwamen. Die appelen werden na de pluk bewaard in de appelenkelder. Dat was een kelder die half verzonken in de grond was, onder de villa. De appelen werden hier in grote houten bakken uitgespreid. Het was in die kelder koel en donker maar na een paar maanden waren de appelen al aardig gerimpeld. Je kon ze daar dus wel lang bewaren maar de kwaliteit ging echt wel achteruit zodat je na een paar maanden ze alleen nog maar kon gebruiken voor de moes of de appeltaart. Ik bewaar mijn appelen nu in de groentela van mijn koelkast maar voor een hele oogst appelen is dat veel te klein natuurlijk. Heel veel appeltaart bakken dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Appels die je in de kelder bewaart blijven lang eetbaar. Maar niet sappig en fris. Dat is omdat ze water verdampen. Dit is een proces wat niet tegen te gaan is: Ze afdekken om het tegen te gaan zal schimmelvorming & rotting veroorzaken waardoor ze niet eetbaar meer zijn.

Al snel na het koel in de kelder wegleggen [binnen enkele weken] zullen de appels beginnen te rimpelen. Als je ze schilt zijn ze nog prima te eten, maar het verse 'crisp' als je er in bijt zullen ze kwijt zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vrienden van ons in Duitsland snijden de appels in schijven en drogen ze dan enkele uren in de oven. Je krijgt dan een soort appelchips die heel lang houdbaar zijn. Ik heb ze wel eens geproefd en het is erg lekker en niet ongezond.

Niet iedere appel is ervoor geschikt, dus het is een kwestie van uitproberen.
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,dat ken ik.Het word hier ook wel gedaan.
bedankt.
Leg je appels in lage houten kistjes met krantenpapier tussen de appels. Probeer ze zo weinig mogelijk contact met de anderen te laten maken. Je kunt ook proppen bubbeltjesplastic nemen. Neem alleen gave, gezonde appels. Die met een plekje bewaar je om anders te verwerken. Maak appelsap van de grootste appels. Als ze te groot en suikerrijk zijn is de bewaartijd minder lang.
Kies en goede plek om ze neer te zetten. Koud, ietsje vochtige omgeving die geventileerd is, zoals een kelder, garage, schuur in elk geval donker en niet waar muizen of vogels bij kunnen. Controleer vooral regelmatig en haal exemplaren met een plekje er direct uit. Maak hiervan bijv. appelmoes.
Je kunt ook een deel verwerken. Maak er bijv. vruchten in siroop van. Neem enkele in heet sodawater uitgespoelde wekpotten (daarna goed naspoelen met heet water) doe hier appelstukken/partjes in (kunt er ook rozijnen, stemgember, stukken peer,vijg of ander fruit bij mengen vor de variatie) Maak een suikerstroop in de verhouding 1 op 1 (dus halve liter water/halve kg.suiker) Breng dit aan de kook en zorg dat de siroop helder blijft.Giet nu deze siroop over de vruchten. Hierdoor steriliseerd de appel.Zet de gesloten potten daarna in een bakblik met een laagje water in de warme oven, de potten trekken nu vacuum.Je kunt ze nu heel lang bewaren. Met citroensap en evtl. gemengd met ander fruit, kun je met geleersuiker of kristalsuiker de gekste jams/confitures maken.
Het sap wat je krijgt door de appels te persen vermengen met eenzelfde hoeveelheid suiker, hierdoor krijg je heerlijke appelgelei, Je kunt ze ook inmaken op alcohol al dan niet vermengd met andere vruchten. Neem dan wel drank met min.40% alcohol.Aan 1 liter drank wordt dan 600 gr. appels en 400 gr. suiker toegevoegd. Eerst dus de schijfjes appel in de pot met citroensap bedruppelen daarover de suiker en daar de rum o.i.d. erover.
amc
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt
Appels kan men het beste bewaren in kisten met zand. De vruchten mogen niet tegen elkaar liggen.oma
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klinkt interresant,weet je ook waarom zand goed is ?
En moet het droog of vochtig zand zijn ?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat zand absorbeert.
hoi,Heb navraag gedaan bij mijn vriendin die een boomgaard heeft.
(en een koelcel)haar advies is....
Donker en bij een graad of twee bewaren,regelmatig even checken of er geen rotte tussenzitten(die steken de rest aan)
Mischien kan je in de äppelbewaartijd ër een koelkastje bij nemen,is wel investering en kost stroom,maar je geniet wel langer van je eigen appels en hoef je geen dure in de winkel te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor je moeite om het na te vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel graag gedaan!