Hoelang kan ontbijtkoek bewaard worden?

Ik heb enkele maanden terug een paar pakken gekocht, en deze zijn houdbaar tot mei 2013. Ze zijn nog dicht. Kan ik ze dan nog bewaren, en hoe lang?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
18K

Het beste antwoord

Ja hoor die kun je nog bewaren. Die bederven niet echt, ze zullen wel wat uitdrogen misschien, en dat maakt ze niet lekkerder, maar je zult er niet ziek van worden
anneliez
10 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ontbijtkoek is lastig om te zeggen hoe lang het houdbaar is, het lijkt onbeperkt houdbaar, dat komt omdat de sterke kruiden de muffe geur maskeren. Ontbijtkoek wordt na gelang het ouder is ook droger. Een paar weken over de houdbaarheidsdatum kan wel, de fabrikant garandeert tot die datum dat het product goed is, daarna niet meer, maar dat wil niet zeggen dat het product dan ook bedorven en niet meer eetbaar is, daar is altijd een veilige marge voor ingesteld.
Een week of 3 over datum is naar mijn idee nog veilig. Wil je zekerheid, vraag het dan eens bij de voedselbank, die krijgen door hoelang een product werkelijk veilig geconsumeerd kan worden, als de houdbaarheidsdatum verstreken is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Crea: Klinkt goed wat je zegt over de voedselbank en misschien is het tegenwoordig zo, echter ik heb een jaar of 4 geleden een jaar van de voedselbank mogen "genieten" en kreeg zelfs bedorven brood mee! Als deze verbetering waar zou zijn, fijn voor de mensen die nu voedselbank krijgen...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Voedsel dat niet over de datum is kan ook bederven, door verkeerd bewaren, of door slechte verpakkingen. De voedselbank (in ieder geval in onze stad) krijgt lijsten over de houdbaarheid. Hopelijk is dat bij jullie ondertussen ook zo jodokus.
Dat kan heel lang bewaard blijven! Na de datum wordt het alleen droger en daarmee taaier, later wordt het alleen maar harder. Door de vele suikers conserveert het langer en doordat er geen dierlijke stoffen aan worden toegevoegd is er ook weinig tot geen bederf. Schimmelen zal het ook niet snel!
Zolang je het nog eten kan omdat het nog niet te hard is geworden, kan je het dus eten. Kan je het niet meer eten of vind je het te droog, dan kan je het altijd nog verkruimelen en door een saus of jus roeren. Het lost dan helemaal op en geeft een heerlijke kruidige, aromatische smaak af aan bijv. je sudderlapjes.
amc
10 jaar geleden
Die kun je rustig nog eten, inderdaad worden ze hooguit wat droger. Een vriend van me kreeg ze regelmatig licht over datum van de voedselbank, die smaakten nog prima. Wanneer je niet van plan bent ze binnenkort op te eten kun je ze trouwens ook invriezen. Dan zijn ze zeker deze zomer nog houdbaar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wel in plakjes snijden voordat je het invriest.
Ja kan makkelijk, het is tot mei 2013 houdbaar en het is nog mei, dus zal vast wel kunnen. Sowieso bederft ontbijtkoek niet zo snel. Maar als je het niet fijn vindt zou ik het maar weggooien.