kan ik slagroom verstevigen zonder klopfix?

Althans, hoe kan ik het verstevigen? Zijn er alternatieven? Ik wil een taart maken, maar ik heb geen klopfix in huis voor de slagroom!

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
42.1K
constant
10 jaar geleden
wat mengen met een weinig creme fraiche

Het beste antwoord

Een goede tip; zorg ervoor dat je de slagroom zo koud mogelijk verwerkt. Zet de kom desnoods in een ba met ijsblokjes als hij koud uit de koelkast komt.
Goed koude slagroom blijft lang stevig!
Werk ook altijd met vetvrij materiaal. in een kunststof kom gaat het ook niet zo goed als met een schone RVS-of glazen schaal/kom.
Heb je toevallig wél mascarpone of andere roomkaas in huis? Een gedeelte door de slagroom is fris én houdt meer stabiliteit in je room.

Toegevoegd na 2 minuten:
corr; een ba daar hoort natuurlijk een 'k' achter. (^0^)
amc
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Misschien heb je wel gelatine in huis, daar kan het ook mee. Voor 2 milliliter koude slagroom heb je anderhalf blaadje gelatine nodig. Dat leg je te weken in een bakje water. Als het genoeg gezwollen is giet je het water op een klein laagje na weg. Zet het bakje dan 30 seconden in de magnetron. Roer even door. Eventueel nog 20 seconden in de magnetron, tot de gelatine geheel vloeibaar is geworden. Laat het dan afkoelen tot het handwarm is. Dan is het klaar om al kloppend aan de inmiddels met suiker geklopte slagroom toe te voegen. Klop tot de slagroom zo dik is dat als je de kom op z’n kop houdt de room niet ‘wegloopt’. Laat het in de koelkast weer goed afkoelen. Deze slagroom zal nu stevig blijven.
Amadea