Mag je van fructose zoveel eten als je wil, zonder hiervan dik te worden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
Nee

Antwoorden (3)

Nee, je wordt er wel degelijk dik van en je kunt er ook nog eens ziek door worden. Fructose is erg zoet: ongeveer twee en een half keer zoveel zoeter dan glucose. Jarenlang dacht men dat fructose een veilige suiker was en daarom werd het gebruikt door mensen met diabetes. Fructose leidt namelijk niet tot een snelle verhoging van de bloedsuikerspiegel. Maar later is uit onderzoek gebleken dat fructose, ook al wordt het langzaam in het bloed opgenomen, toch slecht is voor diabetici en aandoeningen waaronder aantasting van het denkvermogen kan veroorzaken.
Amadea
11 jaar geleden
Nee. Fructose is een suiker en die wordt net als andere suikers in je lijf omgezet in vet. Het is dus niet gezond. Je kunt suikers beter mijden als je op gewicht wilt blijven ( en uiteraard alle andere dikmakers zoals vet, maar daar gaat je vraag niet over).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als u fructose als zoetstof bedoelt is het antwoord nee, teveel kan zelfs schadelijk zijn en wordt ook afgeraden voor diabetici.
Als u eigenlijk wilt weten of u onbeperkt fruit kunt eten, dan is het antwoord dat u daar in principe behoorlijk veel van kan eten. Het meeste fruit bevat weinig calorieen en minder fructose dan de naam doet vermoeden. Echter, sommig fruit, zoals bananen en avocado's, bevat veel zetmeel en is daardoor wel degelijk calorierijk.
Het gezondst blijft het om gevarieerd te eten met twee of drie stuks fruit per dag.