Welke weg legt mijn vlees af? Van de koe tot op mijn bord?

Weet jij het antwoord?

/2500

Boerderij Veewagen Slachterij Koelwagen (supermarkt) slager Sommige slager slachten zelf en verkopen in eigen winkel.

Afhankelijk van welke soort vlees, en welk deel van het dier, kan deze weg heel anders zijn. Ik zal voor je een paar typische voorbeelden geven, maar je hebt eindeloze variaties: Biefstuk van een lokale, zelfslachtende slager: Kalf in in Nederlandse boerderij geboren en gemest, veewagen naar de slager die de koe slacht en ter plaatse uitbeent, uitsnijdt en in de toonbank belandt, waar je het vlees kopt dat naar je bord gaat. Dat is de allerkortste weg! Biefstukje van Hollandse koe geslacht in NL: Kalf in Nederlandse boerderij geboren en gemest, veewagen naar slachthuis, uitsnijderij, wagen naar groothandel, wagen naar DC (=distributiecentrum van supermarkt), wagen naar supermarkt, en je bord. Nu stel dat de koe in Polen is geboren en in Duitsland geslacht: Kalf in Poolse boerderij geboren en gemest, veewagen naar Duits slachthuis, wagen naar een uitsnijderij in NL, wagen naar groothandel, wagen naar DC, wagen naar supermarkt en je bord. Nu stel dat het Argentijnse vlees is: Kalf in een Argentijnse boerderij geboren en gemest, veewagen naar slachthuis (vaak duizenden km), uitsnijderij, wagen naar de haven van Buenos Aires, 4 weken per schip naar Hamburg, controle bij de BIP (=Border Inspection Post) in Hamburg, wagen naar Duits vrieshuis, wagen naar Nederlandse uitsnijderij om te ontdooien, uitsnijden en verpakken, wagen naar groothandel, DC, supermarkt en je bord. En nu wordt het pas leuk! Stel dat je de weg wil volgen van de darmen van een varken die gebruikt worden om je salami te maken: Biggetje geboren in NL, met een paar weken vervoerd naar Spanje waar het wordt gemest, wagen naar Polen waar het wordt geslacht, de darmen worden gewassen en ingevroren en naar Hamburg vervoerd, via de haven van Hamburg naar China geëxporteerd (6-8 weken per schip), waar door goedkope arbeidskrachten worden helemaal gewassen, geclassificeerd en gezouten, opnieuw per schip naar Rotterdam vervoerd (6-8 weken), controle bij de BIP in Rotterdam, per vrachtwagen naar een handelaar in darmen, vervoer naar de worstfabriek, wassen, vullen met de salamideeg, drogen en verpakken, wagen naar de groothandel, DC, supermarkt en je bord. ... en zo kan je héél veel combinaties bedenken. In ieder geval kan ik je verzekeren dat de routes hierboven niet verzonnen zijn, dat is zoals het gaat. Eet smakelijk!!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100