Hoe kan ik olie winnen uit de schil van citrusvruchten?

Graag een methode waar niet teveel apparatuur voor nodig is

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Echte citrusolie wordt verkregen door persing.
De etherische olie wordt verkregen door hydraulische persen.
Ik denk niet dat het haalbaar is om het zelf te maken. Voor 1 liter olie heb je 100 kilo citrusvruchten nodig. En dan liefst natuurlijk onbespoten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier hebben ze het zelfs over 200 kg verse schillen...
voor 1 kg. olie.
http://www.anthemis.nl/aroma/sinaasappel.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zie het, het is onbegonnen werk.

Andere antwoorden (1)

gebruik een pot met een brede opening. En gebruik alleen sterke verse kruiden, of schillen. Rozemarijn, tijm, oregano, salie. Door elkaar of apart. Wat je wilt.
Kruiden snijden. Hoeft niet al te fijn. In de pot en olie erover. Olijfolie is lekker maar arachideolie mag natuurlijk ook. En dan komt het. Ik laat het maximaal 2 of 3 dagen staan en niet langer. Want ik denk dat verse kruiden na verloop van tijd niet fijn blijven. Zelfs niet in olie en bovendien hebben ze in die tijd hun smaak wel afgegeven.
Vervolgens kiep ik die pot leeg in een zeef. Ik zet er dan wel een grote maatbeter onder want anders krijg je zo’n zooi op je aanrecht. En vanuit die maatbeter giet ik het in een flesje. Door een trechtertje want anders maak ik ook daar weer een puinzooi van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is citrusolie maken. Dat is toch geen olie "winnen".