Kan je buikkrampen krijgen van olijfolie?

Ik ben vorig jaar in Griekenland geweest en heb toen last gehad van buikkrampen. Naar mijn idee kwam dit door de olijfolie. Nu ben ik vorige week in Portugal geweest en had weer hetzelfde. Ook eet je dan op andere tijden. Normaal eet ik om 6 uur warm en in dat soort landen eet je pas na 8 uur. Komt het door de olijfolie of door het eten op andere tijden? Ik kan er op internet weinig over vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
32.3K

Het beste antwoord

Het kan dat je last van je buik krijgt of zelf misselijk wordt van olijf olie niet iedereen zelfs ook grieken en italianen kunnen hier last van hebben. Soms licht het alleen aan de soort olijfolie en soms het je het bij alle olijf olie.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ Ik kan er ook niet tegen........krijg er buikkrampen van.

Andere antwoorden (5)

Je kunt er last van krijgen als je normaal nooit olijfolie gebruikt/eet en verder ook weinig vetten eet.
Dan is je maag het niet gewend en krijg je last als je ineens veel binnenkrijgt.

Toegevoegd na 57 seconden:
Daarnaast is het sowieso vaak een totaal andere keuken, dus het kan ook van iets anders zijn.

Tijdstip heeft er niet veel mee te maken hoor.
Ritsuka
11 jaar geleden
Over het algemeen krijg je van voeding die bereid is met als vetstof olijfolie, geen buikpijn. Dat olijfolie vetter zou zijn als andere olieen is onzin. En Grieken of Portugezen zullen echt niet overdreven met olijfolie werken. Het kan zijn dat je een allergie hebt. Ook zullen misschien in sommige restaurantkeukens de HACCP wetten iets minder streng worden nageleefd als in Nederland, wat misschien een darmopspeling ten gevolge kan hebben. (In de zuidelijke landen kunnen we een bacterie meer afweren).Ook kan tijdelijke obstipatie een rol gespeeld hebben. Neem de proef op de som, en ga zelf eens koken met olijfolie, dan kun je misschien conclusie's trekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou zeker weten dat je buik pijn kan krijgen van olijf olie.
Het is toch knap vet,je kan het beste wat brood eten als je vermoed
dat er olijf olie verwerkt is, je besteld er gewoon een bakje brood bij.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In dit soort landen wordt meestal brood geserveerd bij de maaltijd, wij Nederlanders zijn dit niet gewend en maken daar te weinig gebruik van, de mensen in die landen eten juist veel brood bij de maaltijd. Ik denk dus niet dat dit antwoord onzin is, vind het zelfs een plus waard.
ronron1212
11 jaar geleden
Nou dat is leuk om te horen maar mijn dokter heeft me verteld dat ik beter geen olijfolie kan gebruiken omdat ik daar dus licht allergisch voor ben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan overal wel allergisch voor zijn en je kan
overal wel buikpijn van krijgen......... Maar olijfolie is niks slechter dan zonneboemolie.............en
zelfs beter dan frituurvet!
ronron1212
11 jaar geleden
Het gaat niet om of het slecht is het gaat om de vraag kan het en ja het kan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad onzin. Je krijgt geen buikloop, krampen of wat voor darmproblemen van oliën en vetten. Die krijg je in verreweg de meeste gevallen van infecties door bijvoorbeeld besmet drinkwater. +1 dus voor Panteao
burgos
11 jaar geleden
Jullie kunnen vertellen wat je wil,ook al is het gezond.
Maar ik krijg er buikpijn van.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zelf denk dat het niet zo zeer te maken heeft met het vetgehalte, maar de bestanddelen waar ik allergisch voor ben. Het klopt dat miljoenen (normale) mensen er wel tegen kunnen. Ik ben dan denk ik die uitzondering. Bedankt voor jullie reacties!
Het lijkt mij niet aannemelijk, maar ik sluit het niet helemaal uit.

Olijfolie is een vet, en bestaat voor 100% (of bijna) uit... inderdaad: vet. En dat geldt ook voor zonnebloemolie, slaolie, frituurvet, enz. Het is dus écht niet zo dat je meer vet binnenkrijgt in de Zuid Europese landen dan b.v. in Nederland, Duitsland of Frankrijk.
Integendeel, vaak is de Noord Europese en Franse keuken stukken vetter, al heb je dat niet zo snel in de gaten. Boter en dierlijke vetten zijn verzadigde vetten, minder "zichtbaar" en hebben snel de neiging om in het product te trekken of te emulgeren met water in je gerecht. Het vet zit dan in je gerecht, soms in hele grote hoeveelheden, maar je ziet het niet zo snel als het vloeibare vet dat duidelijk aanwezig is in de gerechten aan de Middellandse Zee.

En dat kan verklaren waarom je denkt dat het aan de olijfolie ligt: je ziet het vet, je proeft het vet, en dan is het niet zo zeer dat je daardoor ziek wordt, maar eerder misselijk, simpelweg omdat je niet hieraan gewend bent.
Je lichaam is overigens prima in staat om olijfolie net zo goed te verteren als welke andere vet dan ook, of zelfs beter (zeker vergeleken met dierlijk vet)

Een andere mogelijke verklaring is dat de tenten waar je eet (ik weet niet wat je voedingspatroon is tijdens de vakantie) geen culinaire hoogstandjes zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. Je hoeft geen liters olie te gebruiken om te bakken, om te frituren of voor een rauwkost salade... maar een slechte kok die b.v. een kroket of een stuk gepaneerd vlees in te koude olijfolie bakt, kan inderdaad zorgen voor problemen: als de olie te koud is, dan vormt zich geen korst, en het product zuigt zich helemaal vol met vet. Dan heb je exact hetzelfde als een foute oliebol: een soort spons vol met vet, waarvan je gegarandeerd misselijk word!

Daarnaast moet je ook denken aan allerlei factoren anders dan de olijfolie. Het water in Zuid Europa is van drinkbare kwaliteit, maar wordt gechloreerd en is veel harder (bevat meer calcium), de eet- en leefgewoontes (je hebt het zelf over de etenstijden, maar denk ook aan hoeveel je slaapt tijdens de vakantie) kunnen ook je lichaam behoorlijk ontregelen, tijdens de vakantie drink je vaak meer alcohol (ik in ieder geval wel) en dat is ook funest voor je darmen, en een goede hygiëne tijdens de bereiding is essentieel.

Olijfolie is juist buitengewoon gezond, maar dan moet je niet te veel binnenkrijgen, net zoals van alle andere vetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb in Spanje gewoond en hoewel mensen, die hier gevoelig voor kunnen zijn last kunnen hebben van bijvoorbeeld olijfolie gebeurt dat zelden. Wat kan de oorzaak zijn? 1. Warmte kan een grote rol spelen, ben je die dag veel in de zon geweest? 2. Water of ijsblokjes of rauwkost kan zwaar zijn voor je maag en diarree veroorzaken. Het tijdstip kan ook een rol spelen, eet alvast iets kleins als je gewend bent om op 6 uur te eten. Acht uur s'avonds is voor Zuid-Europa nog erg vroeg, dan kan het nog warm zijn. Men eet vaak later omdat je eten beter verteert als het koel is. Eet dus kleine beetjes en als je iets meer wil eten, pas als het koel is, dus rond 9 uur of later.