Kunnen er schadelijke stoffen zijn ontstaan in ontdooide stampot die met diepvriesboerenkool is gemaakt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Lijkt mij niet, zolang er niks over datum is
Amadea
11 jaar geleden
Er wordt van boerenkool juist gezegd dat die pas lekker is nadat de groente bevroren is geweest!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar, let wel hij was dus 2 keer bevroren en spinazie bv. mag je dan niet meer eten vanwege het nitriet? dat dan ontstaat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is allang achterhaalt, het spinazie verhaal.

Antwoorden (2)

Nee. Je kan ontdooide boerenkool gewoon eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het advies is om niet vaker dan twee keer per week nitraatrijke groente te eten. Nitraatrijke groenten zijn: andijvie, rode bieten, snijbiet, bleekselderij, Chinese kool, koolrabi, paksoi, postelein, raapstelen, waterkers, alle soorten sla, spinazie, spitskool en venkel.
Door nitraatrijke groenten te verwarmen kan nitriet ontstaan, en dat is een schadelijke stof. Maar aangezien er in boerenkool geen nitraat zit hoef je daar bij deze groente geen enkele angst voor te hebben.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook in boerenkool zit nitraat, wel minder dan in spinazie, en het probleem is niet het invriezen, maar het weeropwarmen alsmede het niet in de koeling zetten dat de nitrietvorming veroorzaakt.
dat is althans de info die ik op google heb gevonden.
toch wil ik iedereen bedanken.