Waarom stoppen sommige fabrikanten hun leverworst in een ring? Ik vind dit persoonlijk onhandig en bovendien lijkt het me niet efficiënt.

(In een doos past veel meer leverworst in staafvorm dan in ringvorm).

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het zou min of meer om een oude traditie gaan! Intussen kun je ook rechte of "eivormig verpakt" stukken leverworst kopen, in de super, maar dit terzijde. Om worst te maken wordt een darm gevuld met vlees/worstdeeg en in stukjes gesneden. Vervolgens worden de uiteinden met behulp van touwtjes aan elkaar geknoopt en worden de worsten aan het 'knoopje' opgehangen in een winkel/koeling en soms ook nog als het om een gedroogde soort worst kan gaan zoals rookworst, salami en metworst etc, in een aparte rookkast. Omdat de darm zo vol is, hangt hij als het ware in een rondje. In de rookkast krimpt hij nog iets omdat hij uitdroogt door de rook, maar de ronde vorm blijft er wel in staan. (De varkensdarm wordt tegenwoordig vaak vervangen door een kunstmatige darm). Andere optie voor keuze van deze vorm, zou kunnen zijn dat zodra men een worst bv in de stamppot mee verwarmen wil of aan bil braden vc, dit meestal in de ronde soorten pannen zal gebeuren. Zouden we net als nu soms de onze diner borden, ook vierkante pannen krijgen, dan vermoed ik dat ook de worsten weer qua vorm aangepast zullen worden ? :) bron: site Willem Wever en beetje uit 'eigen hoofd'

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100