Word je van zonnebloem pitten dik?

Mijn zusje eet altijd van die gezouten zonnepitten. Word je door het eten van het zaadje ( zonder of met zout) dik??

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag al gesteld: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/overig/eet-pijnboom-pitten-zonnebloem-pitten.289289

Antwoorden (3)

Er bestaat niet 1 voedingsmiddel waar je per se dik van word.

Als je heel erg veel zonnebloempitten eet, en daarmee over je dagelijkse caloriebehoefte heenkomt, DAN word je inderdaad dikker.
Maar als je ze met mate eet, en verder gewoon gezond en gevarieerd eet, en het past in je caloriebehoefte, dan is er niets aan de hand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Zonnebloempitten bevatten wel 629 kcal per 200 gram, dus je moet wel een beetje opletten met je portie. http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=36

Toegevoegd na 1 minuut:
Per 100 gram, excuses.

Toegevoegd na 2 minuten:
De hoeveelheid zout is wel iets om mee op te passen. De gemiddelde persoon krijgt vaak al teveel zout binnen,
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Plus voor de toevoeging vooral.
Zout is erger dan die pitten.
De pit bevat calorieën, en daar kun je dik van worden. Omdat het aantal calorieën in zonnepitten te verwaarlozen is en ik niet verwacht dat jouw zusje kilo's pitten per dag eet, wordt ze niet dik. Overigens wegen de calorieën die zonnepitten bevatten niet op tegen de gezonde vitamines.

Zonnepitten zonder zout zijn trouwens veel gezonder, want zout droogt je nieren uit en daardoor houd je vocht vast, extra kilootje dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er aan hoeveel ze per dag eet. Je kunt er van aankomen, en in een afval dieet zijn ze niet aan te bevelen.
100 gram bevat : 524 kCal, 36 gr. vet, 23 gr koolhydraten en 27 gr. eiwit. Dus op de dagelijkse benodigde calorieen balans is dit tamelijk royaal voor een tussendoortje.