waarom zijn oranjekoekstukjes van bakker bollebof roze?

Maar zijn ze met koninginnedag wel oranje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.4K

Antwoorden (1)

Oranjekoek (Fryske Oranjekoeke) is een typisch Friese lekkernij. De oranjekoek dankt zijn naam aan de gekarameliseerde sinaasappelsnippers welke op de oranjekoek zijn aangebracht.

De oranjekoek bestaat traditioneel uit een plaatvormige koek, met daarop roze glazuur en een crèmeversiering. Op deze crèmeversiering zijn ten slotte de gekarameliseerde vruchten en sinaasappelsnippers aangebracht.

En waarom ze op Koninginnedag wel oranje zijn?
Omdat er dan zoveel mogelijk producten oranje zijn. Den ook maar aan de oranje tompoezen, soesje etc.