vraag: op een blikje tonijn in zonnebloemolie van John West staat hoeveel calorien de tonijn bevat. is dit inclusief de zonnebloemolie of exclusief?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (5)

normaal gezien zou dit zonder olie moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, fout. De olie telt mee. :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ok, ik ging verder op de wetgeving in België.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar die is, net zoals de Nederlandse wetgeving mbt etikettering van levensmiddelen, gebaseerd op Europese wetgeving, en die geldt overal in de EU.
Olie is namelijk geen opgietvloeistof, maar gewoon een ingrediënt, dus moet meegeteld worden. En trouwens, opgietvloeistof moet ook meegerekend worden voor de bepaling van de voedingswaarde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is niet omdat de E.U. iets voorschrijft dat een land geen strengere regels mag hanteren.
Trouwens wie eet al die olie mee op?
Er is gewoonlijk olie genoeg in die blikken om een heel rusthuis van zijn constipatie te verlossen. :-D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha, ja die olie en je darmen...! Maar het kale feit is dat vanuit wettelijk oogpunt de olie in een blik géén opgietvloeistof is, maar een ingrediënt, en daar mag geen enkel land in de EU omheen. Als ik tonijn gebruik voor een salade, dan gebruik ik tonijn in olijfolie, en de olie gaat allemaal in de dressing van de salade. Zonde om weg te gooien met de heerlijke smaak van de olie en de tonijn!
Voor andere gerechten gebruik ik tonijn in water, of anders bewaar ik de olie in een goed afgesloten potje in de koelkast voor een andere keer. Trouwens, de laatste jaren zit er steeds minder olie in de blikken, omdat deze erg duur is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb het even nagekeken.
Op de blikken van Imperial Tonijn in blik met olijfolie staat de calorische waarde van alleen de tonijn, dus zonder de olie.
In België dan toch. :-) De wat jij wetgeving van de E.U. noemt, zijn in feite alleen maar richtlijnen in dit geval.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan niet, het is geen richtlijn. Het is een Verordening die onverkort en rechtstreeks van toepassing id in alle 27 lidstaten en ook voor alle landen buiten de EU duel naar de EU willen exporteren. Dat is dus het geval bij de tonijn van John West, die beslist niet in NL of België wordt verpakt, maar in de Seychellen of in Equador.
Geloof mij, ik weet waar ik het over heb. :-) De tonijn van John West in olie is niet zó calorisch omdat ze een nieuwe procédé toepassen die veel minder olie vereist.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ok dan is het meer dan een richtlijn, maar ik heb het nogmaals gechecked om zeker te zijn, en op de blikken van Imperial staat de calorische waarde zonder olie.
Ik kan er niet meer of minder van maken dan wat ik lees op het blik.
Die John West heb ik hier nog niet gezien dus daar kan ik mij niet over uitspreken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik geloof je direct, hoor!
Maar het kan natuurlijk ook zijn dat de fabrikant de wetgeving niet juist heeft geïnterpreteerd, en dus de voedingswaarde foutief aangegeven staat. Het zou niet de eerste keer zijn.
Dat is na het uitlekken, de olie eet je er over het algemeen niet bij.

Je hebt ook tonijn op water, ook lekker en iets minder kcal. Zonnebloemolie is ook niet echt gezond, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We hebben tegelijk geantwoord!
En ook ongeveer hetzelfde antwoord gegeven^_*
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou Ritsuka... zonnebloemolie is niet mijn favoriet, maar zeker niet de meeste ongezonde soort olie.... Wat zonnebloemolie zeker is, net zoals alle andere soorten olie, is heel erg calorierijk, daar ontkom je niet aan.
Ritsuka
11 jaar geleden
ja Gabi, dat is waar.
Ik bedoelde het meer op de manier dat er gezondere te verkrijgen zijn, zoals kokosolie en olijfolie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probleem is dat kokosolie geen reële optie is (het zou een vieze witte klodder worden, en de smaak is té uitgesproken), en olijfolie is iets duurder, maar qua smaak en als gezonde optie toch met afstand de beste keuze.
Ritsuka
11 jaar geleden
in dit blikje met tonijn inderdaad niet, voor gewoon koken wel.
olijfolie zou inderdaad wel een goede optie zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In Spanje, Italië en Griekenland kan je van de topkwaliteit tonijn conserves (vaak ibm een glazen potje) met de beste extra vierge olijfolie en de mooiste stukken rode tonijn. Het is bizar dat iets wat zó simpel is zó ongelofelijk lekker (en gezond) kan zijn. Alleen jammer van die zware metalen in tonijn van wilde vangst, anders zou ik het dagelijks eten... als ik het geld ervoor had...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
... en trouwens, je antwoord had ik niet goed gelezen, maar is helaas fout: de olie telt gewoon mee. Check ff mijn antwoord. :-(
Dat is inclusief de zonnebloemolie.
Meestal staat er een uitlekgewicht op.
Je hebt ook tonijn in water ipv van olie en die bevat minder calorieën.
De zonnebloemolie zorgt dus voor meer calorieën in de tonijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Men gaat uit van de netto-inhoud van het blikje.
De netto-hoeveelheid houdt in dat het gewicht van de verpakking én van de opgietvloeistof (uitlekgewicht,in dit geval de olie) niet meetellen. Van een voorverpakt levensmiddel met opgietvloeistof, moet het uitlekgewicht worden vermeld op het etiket.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je antwoord is correct, maar de voedingswaarde heeft niets te maken met het gewicht. In ieder geval is olie wettelijk gezien géén opgietvloeistof, maar gewoon een ingrediënt, en moet sowieso meegeteld worden, zowel voor een gewicht, als voor de berekening van de voedingswaarde.
amc
11 jaar geleden
Dank je, weer wat geleerd! Ik gebruik meestal tonijn op water dus onwillekeurig zie ik dat als opgietvloeistof en olie moet je natuurlijk zien als ingrediënt. Zo zie je maar, je moet niet altijd van jezelf uitgaan (^-^).
De olie telt gewoon mee voor de energiewaarde.

In het Warenwetbesluit Voedingswaarde-informatie levensmiddelen, staat onder artikel 11:

"De in dit besluit bedoelde waarden en gehaltes zijn naar behoren vastgestelde gemiddelden, waarvoor al naar gelang van het geval wordt uitgegaan van:
a. de analyse van de eet- of drinkwaar door de fabrikant;
b. de berekening op basis van de bekende of effectieve gemiddelde waarde van de verwerkte ingrediënten"

Vertaald naar gewoon Nederlands betekent dit dat voor de berekening van de energiewaarde moet je rekening houden met ALLE ingrediënten, en dat is dus inclusief de olie die in de blik zit.

Per 1 juli 2013 komt er nieuwe wetgeving in de EU over de voedingswaarde informatie, maar daar wordt niets aan veranderd. In de tekst van de Europese Verordening 1169/2011 staat onder artikel 31:

"De in artikel 30, leden 1 tot en met 5, bedoelde energetische waarde en hoeveelheden nutriënten hebben betrekking op het levensmiddel zoals dit wordt verkocht."

Volgens mij spreekt dit voor zich.

Kijk maar de volgende keer in de supermarkt en je zal een enorm verschil zien tussen de energiewaarde van tonijn in olie en tonijn in water. Dat komt niet omdat de tonijn zó veel olie opzuigt (dat valt mee), maar vanwege de olie in de blik.

Toegevoegd na 2 uur:
Voor alle duidelijkheid: de olie van een blik tonijn wordt niet eens beschouwd als opgietvloeistof, het is gewoon een ingrediënt.
Dat maakt overigens geen verschil, want ook de opgietvloeistof moet meegenomen worden voor het berekenen van alle voedingswaarden (energie, vet, zout, suikers, vitamines, enz.)