Wat eten ze in Londen met oud en nieuw?

Zoals appelflappen en oliebollen bij ons in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (3)

In feite niets speciaals, want er is geen vaste traditie met één bepaald gerecht wat traditioneel is in Londen, of überhaupt in Engeland.
Voor een écht traditioneel gerecht rond de Kertsdagen, moet je naar Kerstavond, want dan is wel héél typisch kalkoen of geroosterde een, en de beroemde 'Christmas pudding' als toetje (voor wie nog iets kan eten...)

In Londen draait de hele viering van Oud en Nieuw heel erg om de Big Ben om, net zoals in New York draait het om Times Square, of in Spanje om de Puerta del Sol.
In Engeland zou je kunnen zeggen dat na een lekker uitgebreid diner, wordt er met champagne getoast, en dan zingt men samen (het oude liedje "Auld Lang Syne") en wordt er geknuffeld, zo'n beetje net zoals in andere landen.

Een leuke traditie voor de dag erna (1 januari) is de "first footing". De eerste persoon die je huis binnenkomt in het nieuwe jaar, moet een man zijn, en beslist niet blond of roodharig, want dat brengt ongeluk. Als je eerste bezoeker aan deze criteria voldoet, dan heb je geluk voor het hele jaar, en de bezoeker krijgt iets lekkers als cadeau.

Ik heb een hele leuke link van de Engelse Wiki geplaatst, met heel veel tradities rond Oud en Nieuw in verschillende landen, inclusief Engeland.

Ook een leuke 2e link specifiek met Engelse (en Schotse!) tradities en gewoontes rond Oud en Nieuw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
amc
11 jaar geleden
The first footing, die de eerste stap over de drempel zet, moet dus een donkerharige man zijn, dat brengt geluk!
Zelfs een vrouw brengt ongeluk! :)
Deze persoon brengt meestal cadeautjes mee zoals een stuk kool (antraciet) , muntjes, zout, een brood en een fles whisky. Dit zijn als het ware symbolen voor financiële voorspoed, voedsel, smaak, warmte en een goed humeur. Het kooltje legt hij in het vuur bij binnenkomst, het brood legt hij op de tafel en schenkt een glas wisky vol voor het hoofd v.d. familie. Hierbij wordt niet gesproken tot hij iedereen toewenst;
"A guid New Year tae Ane an Aw" ( a good New Year to One and All) Dit is nl. een traditie in Schotland en Noord Ierland. Hij dient ook door de voordeur binnen te komen en door de achterdeur te vertrekken. Het antwoord is wel goed, maar niet de bezoeker krijgt cadeautjes, hij brengt ze mee voor de bewoners!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hey bedankt voor de extra info amc! Ik weet van die gewoonte van mijn (tot nu toe) enige viering van Oud en Nieuw in UK, samen met vrienden die daar wonen. Direct na middernacht gingen wij stappen, en zijn wij bij iemand anders langs geweest. Ik moest als eerste naar binnen, omdat ik de enige man was met min of meer donker haar, en eenmaal binnen werd IK getrakteerd op een glaasje, en mocht ik een pakje met lekkernijen mee nemen.
Vandaar dat ik in de veronderstelling was dat het andersom werkte, vanwege die ene ervaring van mij. Maar goed, die vrienden waar ik het over hebt waren 1 Spanjaard, twee Italiaanse dames, een Duitser en een Schot, dus niet echt representatief (of juist wel!) voor de Engelse tradities. Ik heb trouwens de links goed doorgelezen (ik had ze ter ondersteuning geplaatst), en het klopt wat je zegt, amc.
(^_^)
amc
11 jaar geleden
Ik heb het ook ooit meegemaakt toen ik bij een vriendin in Schotland was. Toen de klok begon te slaan om middernacht, kwam een donkerharige man binnen met de symbolische geschenken die hij neerlegde volgens de traditie. Ik dacht nog; 'Huhh....wat is dan nu? Heel raar als niemand wat zegt.....Nadat er getoast was om 0.00 uur, ging hij weg zonder cadeautjes. Zodoende werd het mij ook zo uitgelegd. Misschien is het typisch om het zo te doen in Scotland en geven ze in Engeland wél 'goodies' ?
Ik neem aan dat jij toen in London was (vanwege de vraaagstelling). Tja, de Scots zijn misschien toch écht 'gieriger'?
(^0^).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die ene Oud en Nieuw was niet in Londen, maar in Stoke-on-Trent. Geen echt mooie stad (in tegendeel zelfs), maar wij hadden enorm veel lol toen...
Stoke-on-Trent ligt in Engeland, in Staffordshire, maar erg in de buurt van Wales.
Volgens de vier seizoenensite eten de Engelsen het volgende:
Engeland – Chips met azijnsmaak en een varken aan het spit. Dat is wat de Engelsen eten tijdens oud en nieuw. Op oudejaarsavond gaat er nog een taart gevuld met vlees de oven in.
Op deze site vindt je verschillende tradities uit meerdere landen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
New Years Eve is een dag waar de Londenaren naar uitzien. Bijna iedereen mag eerder naar huis, en maakt zich op 'to have a party". De restaurants zijn veelal volgeboekt want velen gaan uit eten om een goede basis te leggen voor de drank, want drinken kunnen ze en doen ze dan ook, die Britten!
De avond wordt door de meeste jeugd in disco"s, pubs en bars gevierd en de families/jonge gezinnen nodigen vrienden/kennissen uit of worden uitgenodigd.
Waar men hier veelal gezellig thuis is, vaak met enkele vrienden of familie/kennissen, met de traditionele versnaperingen als oliebollen, appelbeignets en de koude schotel/ huzarensalade rond middernacht en men vaak gezamenlijk een gezellig TV programma kijkt, rondom knusse huiselijkheid, heeft men geen speciale traditionele hapjes op oudejaars avond. Er staan natuurlijk de 'feesthapjes' op tafel die op elk feestje er wel staan. Chips, knabbels, hapjes etc.en vooral drank is ruim aanwezig.

Maar de meesten staan al vroeg klaar om het vuurwerk bij de Tower bridge te bekijken, de klokslagen van de Big Ben
mee te roepen en elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. De ondergrondse metro is die nacht gratis tot in de vroege morgenuurtjes dus blijft het bij goed weer nog lang druk op straat en in de kroegen, clubs, disco's enz.

Toegevoegd na 6 minuten:
In Wales hebben ze wel een traditie. Op oudejaarsnacht, wanneer de klok van twaalf midnight zijn eerste slag slaat, wordt de achterdeur geopend van het huis, om het oude jaar eruit te laten. Bij de laatste slag van 12, wordt hij weer gesloten om het geluk binnen te houden. :)
amc