zou je gerookte zalm van de serie die met salmonella besmet was,nog veilig kunnen bereiden door koken of bakken ?

Een kennis had hem nog in de diepvries,en zei,Kip en eieren,daar zitten die bacterien ook op,die worden gedood door de hoge temperatuur van koken en bakken.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de antwoorden,ik heb het al aan haar doorgegeven,en nee,ze wil het risico niet lopen!

11 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan maar gerookte zalm koken of bakken????
Bweeeeeeeeek afschuwelijk!!!

Het beste antwoord

Het theoretische antwoord is "ja, dat kan", maar ik raad het je vriend beslist niet aan.

Waarom is heel simpel: in de bewuste partijen zalm is Salmonella aangetroffen in hoeveelheden die schadelijk zijn en voor flinke gezondheidsschade kunnen zorgen. Kijk maar in de kranten hoeveel mensen hierdoor ziek zijn geworden of zelfs dood hieraan gegaan zijn.

In theorie kan je met het kookproces Salmonella afdoden, net zoals in kip of eieren, maar de realiteit is dat niemand eet kip gaar, en toch is kippenvlees nog altijd de belangrijkste reden waardoor mensen ziek worden door Salmonella. Hoe kan dat, als blijkbaar iedereen het weet? Simpelweg omdat de gemiddelde consument niet hygiënisch genoeg werkt, en z'n hele keuken en keukengerei besmet met de bacteriën afkomstig van het rauwe voedsel. Het is een feit dat de meeste mensen zichzelf vergiften in hun eigen keuken, en niet als ze uit gaan eten. Daarom is het zéér onverstandig om in je keuken te gaan rommelen met ene product waarvan je vrij zeker weet dat vol staat met ziekmakende bacteriën.

Daarnaast is het maar de vraag of een hittebehandeling genoeg is om alle Salmonella's te doden. Gerookte zalm bevat weinig water, en in zo'n middel kunnen de micro-organismen een hittebehandeling veel beter doorstaan. Dat is geen verzinsel van mij, het is een hard wetenschappelijk bewezen feit.

Waarom zou je het risico willen nemen? Voor een paar euro's dat je betaald hebt...? Omdat het zonde is om eten weg te gooien...? Ik vind het nog erger om door roekeloos om te gaan met je eigen gezondheid ziek te worden en de kosten op je baas of je zorgverzekering te verhalen, eerlijk gezegd...

Breng het pakje terug naar je winkel en je krijgt het volledig bedrag terug, zelfs zonder aankoopbon!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dikke +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
inderdaad +
plus het feit dat gerookte zalm niet dient om te worden gekookt of gebakken, is gewoonweg afschuwelijk van smaak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Diver
Nou... ik heb toevallig gisteren gerookte zalm gebruikt voor een warm gerecht: fijn gesnipperde uien glazig bakken in een beetje olie, verse garnalen toevoegen en meebakken, gerookte zalm in reepjes even snel warm laten worden, en dan 5-6 eieren doorheen roeren met flink wat fijn gehakt bieslook en dille.
Zalig!! Maar dat was dus niet van de Zalm-au-nella... (^_°)
flyingcrow
11 jaar geleden
Bedankt !

Andere antwoorden (1)

Ik raad het niet aan.
Ook al zijn de bacteriën dood, ze produceren wel o.a. afvalstoffen, toxines. Deze blijven wel aanwezig in het eten, ook na koken, en kunnen je ook ziek maken als het er veel zijn.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het met het advies eens, maar de productie van toxines heeft hier weinig te maken. De zalm in de vriezer blijft even goed (of slecht) als op de dag van aankoop, microbiologisch gezien. Overigens, Salmonella produceert geen toxines in het levensmiddel, in tegenstelling tot andere kiemen zoals Clostridium botulinum, Staphylococcus aureus of Bacillus cereus.
flyingcrow
11 jaar geleden
Bedankt!