hoe heet deze duitse lekkernij/half brood?

ik woon nu al een tijdje in duitsland en ik zie bij bijna elke bakkerij (en ook in de supermarkt) deze koek liggen, koek of brood is moeilijk te zeggen, volgens mij is de onderkant van brood maar zit er een laag knapperige korst over en dan nog wat poedersuiker/ glazuur. het is ongeveer rond maar heeft veel uitsteeksels van de knapperige korst.
het had een vrij grappige naam, iets in de richting van schroedel strudel, of schreudel trodel, maar ik kan het niet terug vinden,

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Het beste antwoord

http://www.chefkoch.de/rezepte/832591187938865/Hefeteigschnecken-oder-Teilchen-fuer-verschiedene-Fuellungen.html

Ik zag bij een eerdere reactie van je dat je aan 'Schnecke'dacht en dat zou zo maar kunnen zijn.
Je hebt vele soorten 'Hefeteig schnecken' die uit gistdeeg gemaakt zijn. Meestal ook geglazuurd met wt poedersuiker bestrooid. Onze koffiebroodjes lijken daar wel op.

Misschien waren het wel 'Streuselschnecken"?

http://www.kochbar.de/rezept/377604/Streuselschnecke-wie-frisch-vom-Baecker.html

Als je ze zelf wilt maken en wilt weten hoe, of de vertaling zoekt, be my guest!

Toegevoegd na 12 minuten:
Bij dit recept is het deeg niet opgerold als slakkenhuis maar zijn het gewone platte vormen. Toch noemen ze dit ook schnecken, vanwege de vorm en afmeting. Dit zijn in de volksmond dus 'Schneckenteilchen" en dan weet iedereen wat bedoeld wordt. Ook kan je ze wel of niet vullen, daarom staat er (wer mag) achter. (wie dat lekker vindt) :).
amc
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Wat jij bedoelt is waarschijnlijk Strudel. Apfelstrudel is zeer bekend, maar er zijn ook andere varieteiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan is er ook nog "Pumpernickel", een soort zwaar roggebrood, heeft wel een grappige naam maar klopt niet met jouw omschrijving.
Is het dan misschien een Streuselbrötchen?
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ik vind je benaming: schreudel trodel trouwens briljant gevonden...ben benieuwd WAT dat is...google vind geen resultaten hehe
amc
11 jaar geleden
Een schnecke is een bekende vorm van gebaksverwerking in Duitsland. Het is een reep deeg die opgerold wordt en dan plat neergelegd. Zo krijg je de vorm van een slakkenhuis, vandaar die benaming. (schnecke =slak)
Zou dus goed een schnecke kunnen zijn die naam.
Het zou ook Käsekuchen kunnen zijn, zie foto.

Toegevoegd na 13 uur:
Naar aanleiding van je reactie op het vorige antwoord even de volgende link toegevoegd, waar een heel assortiment luxe broodjes/koeken te zien is. Misschien zit de lekkernij daarbij!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je misschien Butterkuchen? (Lijkt trouwens totaal niet op de Hollandse boterkoek.) Het is een soort gistdeeg (kan ook zonder gist) met daarover vlokjes boter, suiker en geschaafde amandelen. Wordt volgens mij meestal op een vierkante bakplaat gebakken.
Iedere bakker in Duitsland verkoopt het en vermoedelijk ook de supermarkten.
Je hebt ook Butterkuchen mit Streusel en gevulde Butterkuchen.