Hoelang kunnen maden leven zonder voedsel?

Ik heb laatst 1 kg amandelen bij de Turk gekocht. Een week later wilde ik ze uit de voorraadkast pakken zaten er heel veel maden in. Ze hebben het plastic kapot gegeten waardoor ze nu overal rond dwarrelen. Ik kijk elke dag om me heen om te schoonmaken elke dag komt er wel een te voorschijn . Wanneer gaan ze dood? Volgens mij zijn ze in mIjn hele huis verspreidt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
10.3K

Antwoorden (3)

Het kan nog even duren, helaas, voordat ze allemaal verdwenen zijn.

Waarschijnlijk krijg je over een paar weken ook nog last van motten die overal rond vliegen, die uit de cocon komen (dikke kans dat een paar maden een cocon ergens in je kasten hebben gemaakt)

Mijn advies als je van het probleem snel verlost wil zijn:
- Gooi weg alle pakken met voedsel die open staan. De maden kunnen écht overal inzitten.
- Maak alle kasten grondig schoon met een sopje met een beetje bleek.
- Hou de nieuwe pakken met voedsel nauwlettend in de gaten voor de komende dagen.
- Dien een klacht in bij de NVWA (kan desgewenst anoniem via www.vwa.nl), zodat ze kunnen uitzoeken wat de oorzaak is, en ook nagaan wie meer ook van die amandelen heeft gekocht, want dat is niet de bedoeling.

Van maden in je voedsel ga je beslist niet dood en zeer waarschijnlijk ook niet ziek, hooguit word je misselijk, maar het blijft vies.

Veel sterkte!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is inderdaad vies voor ons maar er zijn plaatsen op onze aardkluit waar maden als een delicatesse worden aanzien, dus zul je er niet ziek van worden en al zeker niet dood aan gaan als je er eentje opeet.
Oh ja nog even dit: mades zijn zeer rijk aan proteïnen, daarmee wil ik niet zeggen dat je je steak moet vervangen door deze krieuwelbeestjes.
En binnen enkele dagen zullen ze inderdaad verdwenen zijn maar ik vrees dat er binnen enkele weken inderdaad verschillende beestjes gaan rondvliegen. Of dit nu vliegjes of motten zullen zijn weet ik ook niet, maar ik zou in ieder geval maar een goede vliegenlamp aanschaffen :-;
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, inderdaad, dat op heel wat plaatsen in de wereld maden geconsumeerd worden, maar dan zijn specifieke soorten die speciaal hiervoor gekweekt zijn, en die hebben een betere smaak, en zijn ook veilig om te eten. Wat het verschil tussen maden/rupsen en vliegen/motten betreft, hebben jullie gelijk: uit maden (pootloze larven) komen vliegen, en uit rupsen (larven met pootjes) komen motten en vlinders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
IEUWH!!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg dat wel!!!
Je huis bestrijden met gif is de snelste manier om er van af te komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze door je hele huis verspreid zijn, vinden ze vermoedelijk ook overal eten. Je zult eerst moeten weten wat voor insect het precies is, ant voor hetzelfde geldt is het zo' grapjas die van hout , papier of textiel kan leven - en dan heb je daadwerkelijk een groot probleem, want dat raakt in een bewoond huis eigenlijk nooit op.

Zitten ze alleen in de voorraadkast, en dus vermoedelijk alleen op droog voedsel, maak die dan helemaal leeg en gooi alles wat niet hermetisch gesloten is gewoon weg. Rijst, bloem, rozijnen, asta, de hele rambam. Alles wat ook maar het minste beetje toegankelijk is, kan besmet zijn, waardoor je er lange tijd last van kan houden.

Maar nogmaals, zoek even uit welke insecten het precies zijn (met een foto van een larf en een volwassen exemplaar kom je op GV een heel eind ), dan weet je in elk geval of je een verloren strijd voert en toch de bestrijdingsdienst zou moeten bellen, of dat je dit gevecht op eigen houtje kunt winnen.