Kan leverworst door paté worden vervangen?

Ik heb een tekort aan vitamine A. De voedingsdeskundige raadde me aan om eens per week leverworst te eten.

Nu vroeg ik me af of dit hetzelfde is als paté?

Als ik namelijk kijk op onderstaande website, zie ik dat er volgens deze site 15x zoveel vitamine A zit in paté dan in leverworst..

Per 100 gram paté: 75 mg vitamine A
Per 100 gram leverworst: 4,5 mg vitamine A

Ik durf het niet voor waar aan te nemen, omdat het verschil wel erg groot is..

Of is leverworst gewoon een andere benaming waaronder ook alle paté soorten vallen?

http://www.voedingswaardetabel.nl/voedingswaarde/voedingsmiddel/?id=155

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoe krijg je het in mozesnaam voor elkaar een vitamine-a-tekort te krijgen ?? Dat is toch een derdewereld/ hongerziekte, als je echt heel heel heel heel lang geen dierlijke producten EN geen verse groenten/fruit binnenkrijgt ??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nou nou, rustig aan. Het IS dus mogelijk, ook als je niet in Afrika woont
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dan is het dus wel zogenaamde 'opzettelijke ondervoeding'.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb het zelf gedaan, maar dat dit het gevolg is, is natuurlijk niet de bedoeling geweest

Het beste antwoord

Pate is een gekruid type leverworst.
Dat kun je er dus uitstekend voor vervangen.

Hoeveel vitamine A er in zit, hangt me af van het aandeel lever, en zal dus voor zo ongeveer elk merk worst of pate verschillend zijn In de meeste leverworstproducten zit daarnaast nog vet en mager varkensvlees. Daarnaast zit vitamine A ook in boter en margarine.

Je kunt overigens uitstekend ook een stuk (varkens)lever koken, en dat in plakjes op brood doen met wat zout. Of gebakken lever als avondeten.

Al vind ik eens in de WEEK wel HEEL erg magertjes om een vitaminetekort aan te vullen ; heb je wellicht een ernstig eetprobleem of om andere redenen langdurig te weinig vet te gegeten ??

Toegevoegd na 7 minuten:
Lever - pure - bevat ECHT heel veel vitamine a ; in 100 gram lever zit zelfs al drie maal (!!) de maximale dagdosis. Daar moet je dus wel spaarzaam mee zijn, en het zeker niet elke dag eten. Want van vitamine A kun je ook teveel krijgen .

Ik denk dat ze je leverworst (goedkoop, klein leveraandeel, relatief meer gewoon vlees en vet en vaak zelfs bloem als vulmiddel) heeft aangeraden omdat je met pate die relatief erg veel lever bevat, wellicht risico loopt op een overdosis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha leuke woordspeling: heel erg magertjes ;) Heb verder geen ernstig eetprobleem, heb alleen teveel vetten geschrapt in mijn eetpatroon.
Maar die ga ik nu weer wat toevoegen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is de valkuil van de dieetindustrie ; om de zoveel tijd ontdekken ze HET middel waar je dik van wordt, en wordt je min of meer aangemoedigd (soms zelfs letterlijk!) om dat maar helemaal weg te laten - wat natuurlijk nooit goed is, want we hebben ALLES nodig : vet, koolhydraten, eiwit, vitamines en vezels.
En gewoon weer halvarine - desnoods light halvarine op je brood, bakken in olijfolie en af en toe een handje nootjes ;) . Goede vetten helpen zelfs om af te vallen, zoals je voedingsdeskundige je zeker zal hebben verteld. Lesje geleerd ; en nu in de nieuwe 'trend' gewoon koolhydraten blijven eten, anders krijg je wellicht gedonder met je nieren, en dat is minder makkelijk op te lossen dan een vitaminetekort. Alleen kiezen voor de goede : volkorenproducten en zo goed als geen geraffineerde suiker.

Andere antwoorden (2)

ja leverworst kan je vervangen door pate ,pate is iets grover maar kan ook fijn gemalen zijn en wordt meestal gebakken en leverworst word in een darm gedaan en gepocheerd ,maar je kan ook gekookte lever op brood nemen of gebakken lever bij een warme maaltijd of bij brood , ook vis en een gekookt eitje bevat vitamine A maar ook verse groenten ,je hoef dus niet alleen leverworst te eten maar je kan dus wel een variatie van vis , verse groenten ,vlees en ei ,melk en dan kan je het te kort zachtjes weer opbouwen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als de voedingsdeskundige adviseert om EENS per week leverworst te eten, betekent dit dat het tekort niet erg veel is. Het verschil tussen leverworst en paté is groot qua levergehalte.
In ons land is weinig vitamine A tekort, want het wordt vaak zelfs extra toegevoegd aan bijv. margarine ed.
Je moet dan ook nooit alle vet uit je voedingspatroon schrappen, want je hebt het nodig.
Leverworst bevat relatief minder lever en meer vlees. Vitamine A zit in vlees, vis, zuivelproducten en eieren en lever bevat hiervan de meeste vitamine A.
Het kan zeker geen kwaad AF EN TOE eens af te wisselen met paté, maar ga het niet een dagelijks vast bestanddeel maken. Een teveel aan vitamine A kan juist giftig zijn voor je lichaam en klachten als hoofdpijn en misselijkheid veroorzaken. Ook jicht kan zeer pijnlijk zijn en wordt eveneens door te veel eten van o.a. lever veroorzaakt.
amc