Komt alle softijs uit een ijsjesmachine die je o.a bij snackbars hebt? of kan het ook in schepijsvorm zijn?

Dus eigenlijk de vraag, wat is softijs?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (3)

Door het zachte en romige karakter kan het ijs niet geschept worden, maar wordt het vanuit de ijsmachine via een speciale spuitmond in de (kartonnen) ijsbeker of oubliewafel gespoten.
Softijs bevat over het algemeen minder vet (3 tot 6%) dan roomijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Softijs is een halffabrikaat van gewoon roomijs. Het bevat meer lucht en minder vet dan roomijs en doordat het minder koud is, proef je de smaak beter. Het wordt niet geschept, maar vanuit de ijsmachine in een krokant hoorntje of kartonnen bakje gespoten.

Softijs komt dus altijd uit een ijsmachine en kan niet in schepijsvorm zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Softijs
Ga naar: navigatie, zoeken
IJsje met chocoladesaus
Softijs of "vers ijs" is een halffabricaat in de bereiding van (room)ijs, waarbij het rijpingsproces niet wordt uitgevoerd en het ijs direct uit de ijsemmer wordt geconsumeerd. Tijdens het rijpingsproces wordt het ijs 12 uur in een diepvriezer geplaatst, zo wordt het ijs steviger en krijgt meer smaak.

Door het zachte en romige karakter kan het ijs niet geschept worden, maar wordt het vanuit de ijsmachine via een speciale spuitmond in de (kartonnen) ijsbeker of oubliewafel gespoten.

Softijs bevat over het algemeen minder vet (3 tot 6%) dan roomijs. Door toevoegingen zoals banaan, aardbeien, chocolade e.d. of kleur- en smaakstoffen kunnen verschillende smaken gefabriceerd worden.