Hoe hygiënisch is het om te koken met lange nagels?

Wordt altijd kotsmisselijk als ik zie dat mijn eten wordt bereid door een vrouw met lange, gelakte nagels. Is dat terrecht?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Allebei smerig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoezo allebei vies?
Iedereen heeft toch haar op zijn armen!
Maar gelakte lange nagels zijn zeer onhygienisch bovendien kan die lak gaan schilferen en in het eten terecht komen.
In mijn keuken komt zo iemand er in elk geval niet in!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In een professionele keuken hoort het zeker niet, maar als een huisgenootje met lange nagels mijn eten bereidt, kan ik mij daar echt niet druk om maken.. Een bacterietje meer of minder gaan we echt niet dood aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Liever iemand met lange nagels die de handen goed wast als mensen met korte nagels die niet goed gewassen zijn denk ik dan maar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
nou ja, je roert toch niet met je vingers in het eten tijdens het koken? Daar heb je toch lepels voor? Vind het een beetje onzinvraag.

Antwoorden (4)

Ja het is inderdaad erg vies. Onder lange nagels blijven altijd (voedsel)resten achter waardoor bacteriën ontstaan. Toen ik in de horeca werkte was nagellak verboden en moesten de nagels kort zijn. Helaas zie ik dat niet altijd terug, erg onsmakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Groot gelijk!!
Natuurlijk zijn nagels niet heel hygiënisch. Bacteriën en vuil kan er op of onder komen te zitten. Maar het is niet iets om echt bang voor te zijn, heel ziek kun je er normaal gesproken niet van worden. Het is dood materiaal, dus echt bang hoef je er niet voor te zijn. De nagellak is opzich wel bedreigend, er zitten allerlei verkeerde stoffen in. Maar de nagellak is wel opgedroogd, dus weer niet heel gevaarlijk. Maar het is puur persoonlijk of je het vies vindt of niet. Misschien maar niet meer de keuken in kijken?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je je handen onder een microscoop zou bekijken zie je dat er erg veel ziekmakende bacterien op zitten, ook raken we veel dingen aan die ziekmakende bacterien bevatten.
Het is dus onhygienisch om met ongewassen handen, of met lange nagels, waar de bacterien ook onder zitten en moeilijk schoon te maken zijn, voedsel te bereiden. Een oplossing zou kunnen zijn, met handschoenen aan koken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het gaat om in pannetjes roeren, blikjes opentrekken en zakken openknippen kah het totaal geen kwaad.
Gaat het echter om ECHT koken, snijden van ingredienten (die lang niet altijd daarna weer gewassen of verhit worden), eieren pellen, deeg kneden, vlees opbinden, paneren, marineren, dan loop je absoluut risico's, hoe gezond je ook bent.

In een normale thuissituatie hoef je daar niet al te hysterisch over te doen, want huisgenoten zijn na enige tijd redelijk bestand tegen elkaars bacteriën (voor zover ze al niet redelijk dezelfde flora en fauna hebben), en het zou natuurlijk belachelijk zijn als je als moeder en huisvrouw geen mooie lange nagels zou kunnen hebben. Zolang ze er niet uitzien alsof je een hol hebt gegraven, en je voor en na elke voedselhantering je handen wast, (met nagelborsteltje) kan dat eigenlijk ook geen kwaad.

Maar in een professionele situatie is het ECHT not done. In een restaurant of kantine waar het personeel lange nagels heeft, zou ik liever niet gaan eten. Niet dat je er meteen doodziek van zult worden, maar fris is anders. Net als losse (lange) haren ; ook zo ranzig.