Wat zit er gewoonlijk in een voedselpakket van de voedselbank?

Ik heb nu een paar pakketten gezien via een uitgeefpunt van voedsel maar het leek mij dat je er niet heel veel wijzer van wordt.

Ik wil nu zelf op kleine schaal af en toe een paar pakketten maken voor mensen en ben benieuwd waar nou echt behoefte aan is.

Ik vind bv grote flessen sauzen onzinnig en vind ik ook meer opvulling van het pakket. Saus is leuk maar als je niks te eten heb, heb je ook niks aan de saus.

Graag reacties van mensen die zelf zo'n pakket krijgen of andere mensen die de touwtjes aan elkaar moeten knopen. Ik heb wel een idee maar ik hoor graag meerdere kanten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
18.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Voedselpakketten worden gemaakt op basis van wat ze gratis kunnen krijgen (dus veel oranje eten na het verlies in het EK) dat moet je niet vergelijken met pakketten die je zelf wilt maken voor iemand anders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Behoeften zullen sterk per gezin verschillen. Kijk o.a. hier:
http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-drinken/overig/voedselpakket-stoppen.274345
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een lief idee erkelens! Ik heb (gelukkig!) geen ervaring met voedselbanken alhoewel het behoorlijk sappelen is... Ik zou in eerste instantie denken aan voedingswaarden (=gezondheid) en houdbaarheid. In zogenaamde 'verse' groenten en fruit kan soms minder voedingswaarde zitten dan die in blik (is ook veel langer houdbaar). Saus id idd leuk, maar heeft vaak geen enkele voedingswaarde (behalve tomatenketchup). Ikzelf ben bijvoorbeeld 2 jaar geleden begonnen met kleinschalig moestuintje om kosten te drukken (tuin zelf is gratis). Verser en lekkerder kun je niet krijgen, ik kan vriezer volstoppen voor de winter en wat ik teveel heb geef ik weg aan mensen die ook moeite hebben om rond te komen. Misschien een idee om mensen met moestuin te vragen om overschot te doneren? Tip: echt verse groenten zijn best lang houdbaar in gesloten plastic (supermarkt)zak in de koelkast. Weet niet of je iets hebt aan dit eenzijdige verhaal, maar ik wilde dit toch even delen. Ik wens je heel veel succes met je idee!

Antwoorden (7)

Ik ben zelf een paar keer mee geweest met een vriendin naar de voedselbank. Het aanbod was ook afhankelijk van wat de winkeliers over hadden en vaak waren het product welke tegen de datum aanzat Wat ze kreeg was brood, rijst, macaroni of spaghetti, pastasaus. Soms pepernoten, (ook maanden nadat sinterklaas weg was) houdbare melk. Voor mensen met kleine kinderen was er ook babymelkpoeder. Diepvriesproducten, chips, verse groente, boter, gedroogde soep, vlees.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bij de voedselbank is wat ze binnen krijgen dat is dus nooit geen standaard pakket, ,aardappelen ,of pakjes puree blikken of pakjes soep,spaghettie of macaroni, melk,wat snoep soms cake ,suiker heel soms vers fruit anders blik ook heel soms verse groenten ,en anders blik, brood als er genoeg is eigenlijk standaard wat je zelf zou kunnen eten en je huishouden gebruikt zoals ook de houdbare artikelen al zit dat eigenlijk al dicht tegen de datum en eigenlijk nooit geen vlees wel soms broodbeleg maar dan de zoete variant

Toegevoegd na 3 minuten:
heb er genoeg samen gesteld en soms echt schrijnend om dat je niet aan de behoefte kan voldoen om dat er weinig binnen was gekomen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij een C+ !
Ik kreeg pakketten waar je niet veel aan had. Heb een half jaar bij de voedselbank een pakket opgehaald.
Begrijp me niet verkeerd, ik was blij dat ik iets had.
In mijn pakketten zat nooit aardappelen. Heb 2x vlees gehad. En heel veel sausjes inderdaad.
Veel van die pakketten waar je dan nog vanalles bij moet doen. Veel ongezonde dingen, snoep en chips. Vooral uit het buitenland. Brood met een datum van 5 dagen ervoor. Behoorlijk wat producten die verlopen waren. Heb veel pindakaas gehad. 12 potten in 3 weken. En ik word ziek van pindakaas, dus helaas. Wel wat groente zoals andijvie en sla. Al kon je de helft weggooien want dat was aan het schimmelen.

Wat ik graag in een pakket zou doen / krijgen is:
Iets te drinken; thee, koffie, limonade.
Te eten; producten waar je een hele maaltijd mee kan maken. Dus bijvoorbeeld spaghetti met groenten, saus en vlees. Of aardappels met groenten uit een pot of blik en een stukje vlees.
Brood met beleg.
Zulke dingen.
Maar vooral ook gezonde dingen, dus geen snoep.
Want dat is geen levensbehoefte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
wat ontzettend lief en vast zeer welkom dat je zelf een paar pakketten gaat maken!

ik heb een jaar lang wekelijks een pakket mogen ophalen, dat was op vrijdagmiddag.

wat ik mij daarvan herinner, het is alweer een paar jaar geleden, is dat we maandenlang spruitjes kregen, iedere week weer: spruitjes... en begrijp me goed alsjeblieft, ik was héél blij dat ik een pakket kreeg, maar 1 sinaasappel en een rol beschuit en vier witte kolen voor 1 persoon, of wekelijks (echt waar) beschimmeld brood, geleer suiker (had ik nog nooit van gehoord, iedere week weer een kilo, wat moet je ermee?) en inderdaad sausjes.

het leuke was, dat je voedsel kreeg dat je niet kende en zo werd je creatief, maar ik heb er geen beste herinneringen aan.
er zat nooit vlees in, hoeft ook niet, er zat zelden zuivel in, snoep, koekjes zat er in, gaf ik weg.

wat fijn zou zijn: meerdere groenten, volkoren brood (dat nog een paar dagen eetbaar is), weinig of geen zoet... graag fruit, vis in blik, bijvoorbeeld.

van een hele lieve vriendin krijg in nu al een paar jaar een kerstpakket! daarin krijg ik een heerlijk stukje vlees (voor twee dagen), krieltjes, haricots verts en spruitjes ( ja, ik vind ze gelukkig nog steeds lekker... :) ) een pot goeie oploskoffie (D.E. of nescafé) heerlijke mandarijnen en sinaasappelen, een pond belegen goudse kaas, nog een lekker koekje en ik vergeet nog iets, weet niet wat.
natuurlijk is dit normaal niet nodig en vlees ook niet, maar als voorbeeld schrijf ik het erbij wat heel erg lekker is en gewaardeerd wordt !

ik hoop dat je er iets aan hebt.

Toegevoegd na 5 minuten:
wat mijn ogen niet geloofden: ...*geïmporteerde asperges uit chili*... kregen we regelmatig in het pakket!

Toegevoegd na 4 uur:
ik vergat iets wat wel heel fijn was, want duur, goede thee,pickwick! maar al weer véél en ook dat niet wat je in die hoeveelheden nodig had.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha...geïmporteerde asperges helemaal uit chili, ik kan me voorstellen dat je daar verbaasd over was;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zal ik je vertellen, dat ik niet alleen verbaasd was, maar mijn recycle/duurzame/kan niet op het woord komen-hart was zwaar verontwaardigd i.v.m. het belachelijke idee dat ik asperges uit chili kreeg van de ...* voedselbank...* !!!
te gek voor woorden :)) nu lach ik, maar toch is het heel raar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is zeker niet duurzaam en milieuvriendelijk nee, aan de andere kant: als de voedselbank ze niet had weggegeven had men ze dus weggegooid (nog veel erger), blijkbaar waren ze over.
Je kan ook gewoon asperges kopen uit Nederland binnen het seizoen. Daarbuiten eet je dan inderdaad weer andere dingen. Omdat steeds meer mensen zich hiervan bewust worden willen ze die asperges uit Chili misschien niet meer kopen en kreeg jij ze dus gratis;-) En als steeds minder mensen het kopen zal de aanvoer vanzelf een keer stoppen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je redenatie klopt, maar op dat moment wil je daar niet aan denken, áls je überhaupt denkt, want je hoofd is bij de bas-tas volladen en een gratis bekertje koffie, even leuten met andere "klanten" en wetwezen, naar huis en thuis bedenken wat je nog nodig hebt: veel.
't blijft absurd in mijn idee: asperges uit chili uitgereikt krijgen door de voedselbank, het zou de titel kunnen zijn van een economisch vraagstuk :), nou astrid, dan weten jij en ik het antwoord !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geloof ik meteen dat je na de voedselbank nog steeds veel nodig hebt en steeds weer kopzorgen over iets wat misschien een paar dubbeltjes kost....
Asperges uit Chili blijven inderdaad absurd, maar daar is de voedselbank natuurlijk niet verantwoordelijk voor, zij zorgen juist voor minder verspilling. Het probleem ligt elders en gelukkig is daar steeds meer aandacht voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
precies, maar of het verandert, i have my doubts, but you never kan tell en it aint over till the fat lady sings !
@astrid tot de volgende keer !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zou op een politieke partij kunnen stemmen die dat wil veranderen;-)
Waar ik trouwens nog meer van van schrik is het beschimmelde brood waar je over schrijft. Mensonterend gewoon! Totaal ongezond. Ik zou het niet eens de eendjes in het park durven voeren! Ik dacht toch altijd dat de producten van de voedselbank van goede kwaliteit zijn. Niet altijd dus.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dat beschimmelde brood! ja, ook weer zo iets, ongelofelijk! en vrouwen met kinderen die dus gewoon geen keus hebben, ik gaf mijn brood zelfs weg! later weigerde ik het, gaf het terug. produkten van de voedselbank zijn van goede kwaliteit maar blijven soms te lang in de rekken/voorraad liggen en soms krijgen ze véél te veel van iets, waar de klant dus wekenlang en soms ook nog te veel van krijgt, iedere week een kilo geleer suiker! ik kende het niet eens, had het nog nooit gezien!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel alle plussers!
Hoi!
Ik loop bij de voedselbank, en mag elke vrijdag een tas ophalen. De inhoud varieert per week en idd de afgelopen tijd veel pindakaas gehad! Meestal zit er minimaal 1,5 brood in die ingevroren zijn geweest en dus niet meer in de vriezer kan. Wel standaard is de pindakaas en chips en snoepgoed in mijn laatste pakket zat :
1 brood,
1 zak krentbollen,
pot pindakaas,
pot onderineerbaar? Bleek rabarber in pot te zijn!
Spinazie, gekookt genoeg voor 1.
Wortels
Eieren
Pot doperwten/wortels 450 gram
+-100 gr zuurtjes
4 frikandellen
Zakje diepvriesgarnalen
Chips
Knackebrod
Ontbijtkoek

Vaak is alles a merk.

Alle beetjes helpen, ben er wel blij mee de kids zitten elke vrijdag te wachten op het " kerstpakket".

Wat zou ik graag zien in een pakket?
Het liefs goedkopere producten die zinvol zijn, wat moet ik met garnalen? Heb liever gehakt!

Terugkerende producten zoals:

Rijst
Macaroni
Aardappels of puree
Boter om te smeren en bakken! Of olie om te bakken.
Boullion
Eieren
Tomatenpuree
Groenten zoals soepgroenten overal voor te gebruiken!
Uien,
paprika, snijden en invriezen!
Brood liefs met enig beleg zoals smeerworst of kaas!
Pak suiker
Fruit die niet over tijd is..
Kruiden om je nasi, gehakt, kip ,macroni smaak te geven.

Non food

Afwasmiddel
Wasmiddel
Shampoo
Zeep/douchegel
Tandpasta

Natuurlijk heeft iedereen een persoonlijke lijst waar diegene mee kan toveren in de keuken! Al met al moet je heel creatief zijn...en een positieve instelling houden!
Voorbeeld: kregen enige tijd geleden 5 kilo oliebollenmix ( over datum) daar heb ik pannekoeken van gebakken en krentebrood en brood van gemaakt!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig die tomatenpuree, dat is het enige artikel in de supermarkt wat minder kost dan 10 cent ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ontzettend creatief van jou om van oliebollenmix pannenkoeken en brood te maken! Compliment!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
garnalen? lekker!
Ik sprak laatst toevallig met een man die klant is van de voedselbank en hij vertelde mij dat hij nog wel brood had maar niet zoiets simpels als een kuipje margarine voor op het brood. Dit lijkt me nu werkelijk een armoedig gevoel geven, helemaal als je bedenkt dat het een goedkoop product is.
Vergeet dus naast het brood de margarine niet;-)

Verder zou ik zelf in zo'n pakket fruit en groente van het seizoen geven waarbij ik ook zou letten op de houdbaarheid van de groente. Niet alleen maar groente die binnen 2 dagen geconsumeerd moet worden zoals sla. De kans is dan groot dat de helft weggegooid wordt. Uien, wortel, kool en paprika bijvoorbeeld zijn langer te bewaren.
Diepvriesgroenten zijn ook een prima alternatief.

In plaats van witte rijst en pasta zou ik zilvervliesrijst en volkoren pasta geven. Het is misschien heel iets duurder, maar veel gezonder en bovendien geeft het door de vezels sneller en langer een verzadigd gevoel waardoor mensen minder snel weer trek krijgen of naar ongezonde snacks grijpen die ze nog in de kast hebben liggen van de voedselbank;-)

Ik zou er ook nog wat blikken peulvruchten bijdoen zoals bruine bonen, kapucijners, linzen etc. :goedkoop en voedzaam, bomvol eiwitten en vezels.
Verder nog wat houdbare melk, eieren, gepelde tomaten in blik of tomatenpuree, altijd handig

Ik weet niet hoeveel jouw pakketten mogen kosten, maar ik zou er ook nog een pak koffie en een stuk kaas bijdoen. Je hebt het niet meteen nodig om gezond te blijven, maar het zou me toch een heel arm gevoel geven als ik niet eens meer een simpel kopje koffie zou kunnen zetten voor mezelf of voor bezoek en koffie is relatief duur.
Het valt me ook op dat mensen die weinig te besteden hebben geen kaas meer kopen, heel logisch ook want het is veel duurder dan zoet beleg, dus ik denk dat je ze daar heel blij mee maakt.

Vaak hebben mensen ook geen geld meer over voor eenvoudige verzorgingsproducten zoals shampoo. Triest maar waar. Misschien ook iets voor je pakket.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@astrid: een goed antwoord: plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel jodokus!
Trouwens, toen ik zelf vroeger een arme student was en een weekendje naar mijn ouders ging kreeg ik altijd standaard een pond koffie en een pond kaas mee naar huis. Ook wel andere producten, maar die wisselden. Standaard was koffie en kaas, haha...
Het zijn wat luxere en duurdere producten, maar toch heel fijn om te hebben;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ook heel herkenbaar: koffie en kaas, ja! wat jij schrijft over de man met brood zonder margarine, heb ik zelf meegemaakt en ook dat het een boterham mèt margarine was en dan maakte ik toast, maar ik ben opgegroeid met toast met boter (maar dat was inderdaad *boter* :) ) , het zij zo.
wij geven vanuit ons werk geen voedselpakketten maar hebben wel een sociale kruidenier. dat is een soort winkel waar mensen aan héél lage prijs dingen kunnen kopen. eerst is er wel een intake, zodat enkel de mensen die het echt nodig hebben er terecht kunnen.
het gaat bij ons vooral om voedsel, maar ook om andere zaken als we die binnen krijgen (bv shampoo, luiers...)
het nadeel van dit systeem is dat het niet gratis is, het voordeel dat mensen zelf kunnen uitzoeken wat ze in hun "voedselpakket" willen. er zijn twee prijzen : een alleenstaande betaalt 3€ voor zijn "pakket", een gezin 5 €. de producten in de sociale kruidenier zijn geprijsd, dus je kan dan voor dat bedrag kopen.
in de sociale kruidenier vind je ook verse groenten, wat meestal niet in voedselpakketten geleverd wordt.
het is niet te schatten van waar het initiatief overal steun krijgt, het grote probleem is een opslagruimte. een groot deel van de artikelen zijn dingen die over tijd zijn maar waarbij dit niet erg is (bv; gedroogde deegwaren, bio shampoo...). Er is een groot aanbod aan waren die lang bewaren.
Zaken die niet spontaan binnen komen maar veel gevraagd worden, worden aangekocht in goedkope winkels en aan lagere prijs verkocht.
Geregeld immers doet de sociale kruidenier ook een rondvraag naar welke producten men het meest nodig heeft. hierbij staan eigenaardig genoeg meel, eieren en melk voorop. eigenaardig omdat deze producten ook in de gewone handel heel goedkoop te krijgen zijn. begrijpelijk omdat dit basisproducten zijn waar je veel mee kan doen.
ook verse groenten (aardappelen bv.) en fruit (appels bv.) worden "gesmaakt" (en voor de non-food : luiers maar dat is wellicht niet relevant in jouw geval).
Kant-en-klaargerechten vallen dan weer minder in de smaak.
Misschien kan je eens surfen naar wat sites van sociale kruideniers en contact opnemen om te vernemen waar er het meeste nood aan is volgens hun onderzoeken en bevindingen....

Toegevoegd na 44 minuten:
www.socialekruideniersvlaanderen.be
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
interessante informatie: plus! graag zo'n winkel, wij hadden in rotterdam iets vergelijkbaars door scholieren (mbo dacht ik) voor scholieren, een winkel voor mensen die, inderdaad na een intake gesprek, een pasje kregen en tegen een zeer gereduceerde prijs boodschappen konden doen, maar lang niet alles was voorhanden. wel brood en groente en fruit (niet alles maar toch), uit eigen ervaring kan ik zeggen dat ik vele flessen wijn heb zien staan, ook weer zo iets, daar had ik geen geld voor, wel trek! :)
dit was ook voor klanten van de voedselbank.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt! flessen wijn hahaha... dat is pas een basisproduct voor scholieren!
(BTW : de "politie" heeft weer ingegrepen bij mij :-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hebben ze dan ook voedsel voor de vegetariërs?
liveisgreat
11 jaar geleden
Je kan uit het assortiment allerlei dingen kiezen soms idd ook vleesvervangers. maar dit hoort niet bij het basispakket dus als men het niet ter beschikking krijgt wordt het ook niet aangekocht.