Bestaat er fruit dat noch suiker noch zuur bevat?

Van suiler wordt je dik. Zuur is slecht voor je tanden. Maar fruit bevat veel vitamines, dus moet gegeten worden. Bestaat er ook fruit zonder die twee boosdoeners?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Aardbeien staan er om bekend veel vezels te hebben, veel vitamine C, en relatief weinig calorieën. Als je je vitaminen zonder calorieën binnen wilt krijgen, moet je aan de pillen en poeders, maar dat is ook niet echt gezond! Eet maar gewoon die appel, banaan en dus ook aardbeien, en dan je tanden poetsen daarna. En bewegen inderdaad, 30 minuten per dag. Je wordt niet dik van eten, maar van teveel eten!

Nee. Fruit is per definitie rijk aan suiker (ca. 10%) en vaak ook rijk aan zuren (maar niet altijd: bijv. banaan). O.a. het verschil in suikergehalte onderscheidt fruit van groente.

Ik denk dat je niet kunt kiezen tussen de kwaden. Maar ik denk dat je het ook verkeerd benaderd. Van suiker word je in principe NIET dik, je word pas dik als je TE VEEL suiker neemt. Zuur is slecht voor je gebit, voornamelijk als je TE VEEL ervan neemt. Echter kun je ook gewoon een keer extra je tanden poetsen...

Tomaat wordt als groente gezien, maar is eigenlijk een vrucht. Het is heel gezond en bevat weinig suikers, veel vitamine C, A, B1, B2 en B6.

Als ik je vraag letterlijk beantwoord, antwoord ik: de carambola, ook bekend als de stervrucht. Bevat extreem weinig suiker en extreem weinig zuur. Ook de jaboticaba is een goede kandidaat - vraag ernaar bij je groentenman! ;-) Komen deze twee niet in aanmerking, zoek dan naar de witte bes - ik weet niet hoe die heet, het is de witte variant van de bekende rode bes. Bron: Food Composition and Nutrition Tables, 6e druk, 2000, van Souci, Fachmann en Kraut, ISBN 3-88763-076-9. Je maakt je echter zorgen over de verkeerde dingen. Suiker is geen probleem. Daar word je pas dik van als je er teveel van binnenkrijgt. Neem de appel: om dik te worden van de suiker die in appels zit, moet je ruim boven de honderd appels per dag eten. Probeer dat maar eens... Zuur is wel een potentieel probleem. Daarom wordt aanbevolen, niet continu fruit te eten - dus niet verspreid over de dag. In plaats daarvan kun je je beter beperken tot een paar eetmomenten per dag. Na zo'n eetmoment laat je je gebit één tot anderhalf uur met rust, want gedurende die tijd is het glazuur zacht geworden door de inwerking van het zuur. Daarna is het glazuur weer hard geworden, en poets je je tanden. Toegevoegd na 10 minuten: Overigens, als het je alleen om de vitamines te doen is, en je de suiker en het zuur toch eng blijft vinden, dan moet je overstappen op vitaminetabletten. Strikt gezien lost dat jouw probleem op. Persoonlijk kies ik toch voor het fruit.

Fruit bevat fructose. Dat is wel een suiker, maar van een betere soort dan glucose. Fructose of druivensuiker kan meteen door het lichaam worden aangewend voor energie. Dus als je er niet teveel van eet en ook nog voldoende beweegt (de energie moet wel gebruikt worden) dan wordt je er ook niet dik van.

Goede keuzes aan fruit zijn onder andere: 1. Kiwi 2. Bessen: bosbessen, aardbeien 3. Sinaasappelen 4. Pruimen 5. Kersen Deze fruitsoorten zijn allen rijk aan vitaminen, mineralen en fytostoffen, terwijl ze weinig calorieën bevatten en laag scoren op de glycemische index, waardoor ze ideaal zijn indien je op je gewicht let en je suikerspiegel onder controle wil houden.

Bronnen:
http://www.mannen-gezondheid.com/nieuwsbri...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100