Waar komt voedsel vandaan op een markt?

Een vriendin van mij gaat sinds kort elke week naar de markt in de stad om de locals te supporten, ik reageerde er wel enthousiast op maar zie dit zelf niet zitten omdat ik daar van niets weet waar het vandaan komt.
Niks daar zit verpakt of heeft keurmerken.
zijn producten op de markt beter/ biologischer dan bij een supermarkt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
8.6K
Ritsuka
11 jaar geleden
Keurmerk zegt ook niets, ik kies bewust op chips of soep vol zout?
Degene die het meeste claimen zijn vaak verdacht.
Op een mandarijn staat nooit: bevat veel vitamine c
ronron1212
11 jaar geleden
locals wat leuk gewoon kleine zelfstandige en geen grote supermarkt.

Antwoorden (3)

Het komt op de zelfde plek vandaan als de supermarkt... Nl de groenteveiling.

Er zit geen onderscheid in... Verpakt of niet.
Ook zit er niets locals aan... Als je dat wil moet je echt bij een teler zelf aankloppen of als je een bordje langs de weg ziet staan.
Een echte farmers market ben ik nog niet tegen gekomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij de groenteboer is toch ook niet alles voorverpakt? Het is eigenlijk abnormaal dat bijna alles tegenwoordig verpakt is. Overigens zijn toch ook niet alle groenten bij de supermarkt voorverpakt?
Marktkooplieden kopen hun producten meestal gewoon bij de veiling. Er zijn ook kleine biologische markten die hun producten wellicht rechtstreeks van de tuinder of boer betrekken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik bedoelde eigenlijk ook niet te zeggen dat alles verpakt moet zitten maar alleen aan te tonen dat ik bij die producten nergens kan vinden waar het vandaan komt en wat er allemaal op/ in gespoten zit.
In de regel is groente en fruit op de markt iets goedkoper dan bij de supermarkt (meer hierover lees verder), en hoewel de oorsprong grotendeels hetzelfde is, is dat niet helemaal 100% zo.

Marktlui koopt zijn product in de groenteveiling, lekker vroeg, voordat jij en ik uit bed zijn. In de veiling zit voor een deel Hollands product, maar lang niet alles. Buiten seizoen kan je gewoon geen appels, peren, tomaat of sla krijgen, zo simpel is het, dus moet het of uit de kas komen, of uit het buitenland. En bananen van Nederlandse oorsprong ben ik nog niet tegengekomen! ;-)
Het product daar moet voldoen aan dezelfde normen als de rest van de producten, qua kwaliteit, en veiligheid.
Wel is het zo dat marktlui vaak koopt groente en fruit die iets minder mooi uitziet. Komkommers die net wat krommer zijn, paprika's met een iets mindere kleur, tomaten die niet allemaal even groot en rond zijn... Allemaal even lekker en gezond, maar minder mooi, en dus goedkoper.
Dat komt omdat op een markt (uitzonderingen buiten gelaten), kies je het product niet zelf, en betaal je ook dus minder.
In een supermarkt is de klant kieskeuriger, en het minder mooie product blijft liggen. Daarom is het duurder.
Bij een supermarkt moet je ook voor de prijs van de winkelinrichting betalen, advertenties op TV met een irritante winkelmanager, medewerkers die het product mooi rangschikken, folders...

Maar toch is de oorsprong van het product bij de meeste supermarkten niet hetzelfde. De grote ketens hebben contracten afgesloten met producenten in binnen- en buitenland, importeurs, distributiecentra en magazijns. Ze hoeven niet naar de veiling, omdat ze het product krijgen dat ze al vóór de productie gekocht hebben onder strikte condities en voorwaarden. Dat is het voordeel van groot zijn.

Keurmerken zoals "Ik kies bewust" en dergelijk en biologisch is niet gangbaar op een markt. Je kan wel losse producten vinden, maar de gemiddelde klant van een markt vraagt niet erom, dus heb je weinig aanbod.

En voor échte lokale producten, moet je naar een boerenmarkt. Zie de link voor de plaatsen en dagen waarop deze worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je voor de informatie en uitleg, ik zal hier eens gaan kijken: Eindhoven Wilhelminaplein
za 10:00 - 16:00 uur
Duurzame producten
biologische en fairtrade producten http://www.novosite.nl/pages.php?f=dwme&pageid=45141