welke olie kun je het beste gebruiken om champignons in broodkruimels in te bakken?

wij hebben geen frituurpan, dus moeten dit maken in een soeppan of steelpannetje, maar we weten niet goed welke olie we het beste hiervoor kunnen laten koken (de kleur moet goed goudkleurig worden en de smaak goed behouden)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik heb al jaren geen friteuse meer. Als ik toch wil frituren neem ik een diepe pan met passend deksel en gebruik ik zonnebloemolie. Na gebruik laat ik dat afkoelen en giet het dan door een fijne zeef (of door een koffiefilterzakje in een trechter) in een schone fles. Koel en donker bewaren, dan kun je het nog enkele jeren gebruiken om te frituren.
Het pannendeksel is nodig tijdens het opwarmen van de olie. Het frituren doe je zonder deksel. Mocht het spatten, dan gebruik je het deksel als schild, als de vlam in de pan zou slaan (klein kansje, maar toch) gebruik je het deksel om het vuur te doven. Zet dan ook meteen het gas uit.
Als je elektrisch kookt, hoef je niet zo bang te zijn voor de vlam in de pan.

Frituren moet altijd in een dieoe pan, niet in een koekenpan. Het bakresultaat is dan totaal anders.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

dat kan met zonnebloem of olijfolie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou hiervoor rijstolie gebruiken, te koop in iedere supermarkt. Frituurolie zou ook nog kunnen. Olijfolie verbrand te snel, door de vaste stoffen die erin zitten. Bovendien moet je een neutrale olie gebruiken om de champignons niet een andere smaak te geven.
paulus811
11 jaar geleden
Een prettige olie om in te bakken is zonnebloemolie. Die kan goed worden verhit en smaakt neutraal. Ik zou olijfolie afraden omdat de smaak soms wat overheersend is en je die olie ook niet te hoog mag verhitten. Je zou overigens ook heel goed een becel flesje kunnen nemen, met de gouden dop, of bijvoorbeeld de Bertolli met groene dop. Neem als je die heb een koekenpannetje. Je mag het gerecht immers niet koken en in een open platte pan verdampt het vocht het best en kan je de champignons zonodig ook verschuiven door de pan met een ruk te draaien. Opgooien kan dan ook ( een paar centimeter, het zijn geen pannenkoeken). Niet te heet beginnen want er is geen terugweg. Probeer eventueel een paar als proefje. Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Arachideolie is een redelijk hittebestendige en smakelijke olie om in te frituren. Olijfolie kan ook wel matige hitte verdragen maar is vaak nogal geprononceerd van smaak. De vaak aangeraden zonnebloemolie is veel te instabiel om te verhitten en moet je sowieso niet meer dan in kleine hoeveelheden consumeren om gezond te blijven. Kijk met een pannetje olie op open vuur wel uit voor de vlam in de pan. Hou een degelijk deksel in de buurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, die afzuigkap... Ik gebruik zelf ook graag kokosolie maar ook Ossewit. Het is onvoorstelbaar hoe lang die vetsoorten meegaan itt minder stabiele oliesoorten. Dank voor je reactie!
Arachideolie is denk ik de beste optie, om bovengenoemde redenen. Bijkomend voordeel is dat deze olie vrijwel geen nare geur verspreid; je ruikt dus niet nog uren dat je iets in de olie hebt gefrituurd ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gebruik geen soeppan of steelpan!

als je een wok hebt of een koekenpan, dan doe je daar olie in, zonnebloemolie is prima (olijfolie mag ook, maar is niet nodig) en laat het heet worden, nu kun je de champignons bakken.

broodkruimels heb ik niet eerder in olie gebakken, dat wordt vreselijk vet, alle vet zit dan in de broodkruimels,
ik zou het niet doen, dat wordt niet smakelijk!