Mag je in plaats van 2 x fruit en 200 gram groente per dag ook 4 x fruit nemen?

Als het eens een dag niet lukt om groenten te eten. Is dit dan een volwaardige vervanging?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Een keertje kan natuurlijk geen kwaad. Net zoals het geen kwaad kan om een keertje je fruit door groente / rauwkost te vervangen.

Maar over het algemeen zitten er in fruit teveel suikers (koolhydraten) om groenten (voornamelijk vezels en - andere- vitaminen) volledig te kunnen vervangen. Je zult dus ook je spruitjes moeten eten ;)

Beiden zijn, hoewel plantaardig, toch dermate verschillen groepen voedingsmiddelen (met de 'overlap'-categorie van bijvoorbeeld tomaten en paprika's, of de groenten die meer in de eiwit-groep thuishoren (zoals peulvruchten).

Gewoon zorgen dat je zo gevarieerd mogelijk eet, dan is er over het algemeen niks aan de hand. Dus ook fruit en groente afwisselen. Dat is in de regel een stuk gezonder (en lekkerder) dan "volgens het boekje" elke dag twee bananen en twee keer een stuk komkommer wegwerken. Dat zou al heel snel te eenzijdig zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ritsuka
11 jaar geleden
+

Andere antwoorden (5)

Het is geen vervanging met dezelfde vitamines maar voor een paar keer is het een prima vervanging zit namelijk wel een hoop van dezelfde stoffen in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee. Want in groenten zitten andere voedingsstoffen dan in fruit. Maar je kunt toch gemakkelijk vele soorten groenten rauw eten? Wortels, tomaten, witlof, paprika, komkommer. Zo moeilijk is het niet om dat elke dag naar binnen te krijgen!
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moeilijk is het niet maar soms heb je wel eens zin in iets anders. Een lekkere compote van appels, perzikken en/of rabarber bijvoorbeeld. Ik heb wel eens ergens gelezen (sorry ik weet niet meer waar) dat je groente best één keer week mag vervangen voor fruit.
Ritsuka
11 jaar geleden
Kun je met groente niet varieren?
Een courgette kun je o.a. rauw eten, koken, bakken, grillen, wokken, in dunne plakjes snijden en als wrap gebruiken, etc. Hoezo is dat geen variatie?
Amadea
11 jaar geleden
Natuurlijk kun je best één keer per week groente door fruit vervangen. Dan zou ik alleen niet kiezen voor compôte, want daar zit veel suiker in. Neem dan gezond puur fruit: ananas, frambozen, kiwi, sinaasappel, bosbessen, en dergelijke... Persoonlijk zou ik dan de lunch aanvullen met een rauwkostsalade.
Nee,is geen goede vervanging.
In fruit zit ook veel meer suiker, dus mag je niet te veel van nemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet die "voorschriften per dag" niet zo
letterlijk nemen.
Je hoeft je groente niet iedere dag te wegen
en twee druiven zijn ook twee stuks fruit. =:))

Je kunt veel beter globaal naar een week kijken en wat je die week eet.
Misschien eens een poosje bijhouden.

Heb je groente die je wel erg lekker vind dan eet je daar misschien veel meer van dan 200 gram.
Of je eet er een bakje rauwkost bij.
Dan kan je best een keer in de week frites eten met mayonaise en een kroket............zonder groente.

Zo maar vervangen van groente door fruit zou ik niet doen.
Vooral vanwege de suikers.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bijna helemaal eens met je antwoord, het is alleen 2x fruit in plaats van 2 stuks fruit. En een keer fruit is een glas sap, een bakje klein fruit of een stuk groot fruit. Vraagsteller geeft duidelijk aan dat het niet voor altijd is maar voor een keer en dan dat krampachtige 'nee' roepen vind ik te gek voor woorden. Het is een richtlijn, zodat je weet dat je voor die vitaminen, vezels en andere voedingsstoffen goed zit!
Plus!
Eens in de paar keer oke maar niet permanent of langdurig nee. Omdat de soorten vitamines en voedingsstoffen varieren nogal tussen groente en fruit.