Zijn de braadworsten die niet in de koeling liggen in de supermarkt, nu al gaar of zijn deze niet gegaard ?

Ik kan nergens op de verpakking vinden of ze gegaard zijn of niet.
hier de verpakking

http://www.kips.nl/fileadmin/downloads/pdf/braadworst-naturel.pdf

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Ja hoor, ze zijn volledig gegaard.

Sterker nog, de vulling van zo'n worst wordt zeer fijn gehakt (bijna tot moleculair niveau!) en gemengd in een apparaat genaamd 'cutter' (een klassiek in de vleesverwerkende industrie, zie foto), en het eindresultaat is een soort blubberige, lopende massa waarmee je een (kunst)darm vult, dat zou nooit naar de winkel kunnen!
De rauwe worst is nu een meterslange gevulde darm die zeer beperkt houdbaar is. De hele lange worst wordt in stukjes geknipt, de uiteinden worden aan elkaar gebonden, en aan een rek opgehangen. Ze gaan dan in een rookkast waar ze gerookt worden (soms worden ze niet gerookt en de kast zorgt alleen voor warmte), en gaar worden. Zie de tweede foto.

Om de worst op kamertemperatuur houdbaar te maken, moet deze een naverhitting ondergaan in de uiteindelijke verpakking, en dat is dus de verpakking die je in de winkel ziet. Daarom dat vanaf het moment dat deze verpakking open gaat, de worst beperkt houdbaar is.

Het is overigens niet wettelijk verplicht om op de verpakking te zetten of een product gaar is, maar wel een gebruiksaanwijzing en een bewaaradvies + THT (tenzij het product op kamertemperatuur houdbaar is, en dan is alleen de THT verplicht)

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het staat er inderdaad niet duidelijk bij, maar het feit dat t lang houdbaar is en niet in de koeling hoeft geeft al aan dat t gegaard moet zijn.