De kleur van het mosselvlees verschilt van blank tot oranje. Vaak wordt er verteld dat het kleurverschil te wijten is aan het geslacht van de mossel. Vrouwtjes zouden oranje zijn en mannetjes wit. Dit is echter een fabeltje. Net als bij mensen heeft het te maken met genetische verschillen. De ene heeft wat meer pigment dan de ander. Deze kleurvariatie hangt samen met de dikte van de schelp. Dikke schelpen laten weinig licht door en bieden daarom blanke mosselen.

Toegevoegd na 12 minuten:
http://www.jeannesplace.nl/mosselen.htm
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+, wat leuk om te weten. Laat ik nou altijd gedacht hebben dat als een mossel oranje is dat dat komt doordat ie in de pan naast een stukje wortel heeft gelegen. Echt waar, hoe kan ik zo dom zijn?