Waarom is biologisch voedsel in de eko-shops en supermarkten zo duur?

Soms doe ik boodschappen bij een VoKo ('n voedsel cooperatie) waar zelfs eten gekocht kan worden dat goedkoper is dan niet-eko producten in de supermarkt!

Deze Voko is zo goedkoop door de groothandel-prijzen en de vrijwilligers die het runnen. Deze prijzen kunnen mooi gebruikt worden ter indicatie van de groothandel prijzen.

Eko-produkten in de reguliere eko-shops en supermarkten zijn soms 2x zo duur zijn als de niet-eko-producten.
Een simpel rekensommetje leert dat de prijs 50% hoger ligt dan de inkoopprijs, dat is toch wel heel veel?

Je zou toch verwachten dat juist mensen die een eko-supermarkt runnen, graag willen dat eko-producten voor iedereen binnen het budget vallen. Worden we uitgebuit? Bij de commerciel supermarkten snap ik het iets beter, alhoewel zij toch ook op dit gebied juist klanten zouden kunnen lokken. 'De goedkoopste eco-producten van het land !!'.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd, vandaar deze vraag...

Ik vind het wel jammer, want de veeeeeel lekkerder smaak, de garantie dat je geen restanten verdeldelgingsmiddelen binnenkrijgt en de wetenschap dat de aarde niet vervuild wordt, zullen ervoor zorgen dat bij goedkopere producten iedereen eko gaat kopen.
Dat zou fijn zijn...

Toegevoegd na 18 uur:
De antwoorden gaan niet echt in op het feit dat dus de vermoedelijke groothandelprijzen DE HELFT zijn van de prijzen die gerekent worden in zowel eco-shops als supermarkt.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (5)

Wanneer je eco en niet eco product even duur zijn neemt iedereen het eco product. Maak je het eco product 2 maal zo duur zal een gedeelte van de mensen voor het goedkopere product gaan (wat voor de supermarkt verder dan weinig verschil maakt). Ga je voor het eco product dan vangen zij een hogere marge.

Mensen willen meer betalen voor een eco product dan voor een gewoon product, dus zullen ze er meer voor betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
sorry maar dit is niet waar, de opbrengst van eco producten is lager en daarom zijn ze duurder.
paulus811
14 jaar geleden
Hi Sophietje, heel aardig van je, maar ik blijf het antwoord van SonjaD niet juist vinden. Ze geeft geen antwoord op de vraag WAAROM eko produkten duurder zijn en zegt alleen dat mensen meer willen en zullen betalen voor een eko produkt. Maar waarom dan? Jij legt een (terechte) relatie tussen vraag en aanbod, maar dat zie ik in het antwoord niet terug. Volgens SonjaD leiden hogere prijzen voor eko produkten tot hogere marges voor de supermarkt en ook dat is echt niet vanzelfsprekend.
Ja, je hebt gelijk, ik vind het ook jammer.

Maar ik kan het wel begrijpen.
Die kleine reformwinkels moeten vechten voor hun leven. Ze concurreren tegen te grote supers. Niet heel veel mensen komen bij hun kopen.
Daarnaast moeten zij enorm op letten dat zij goede producten verkopen. Want de koper vertrouwd hun volledig. Dus hun kopers willen wel meer betalen.

De reformwinkel is duurder, omdat zij zich onderscheiden. Toch is deze prijs net zoveel als de Eko producten in de supers. Dat zal ook te maken hebben met het verschil tussen Eko en niet Eko. Ook ik proef het kwaliteitsverschil.
Een goede fles wijn is nu eenmaal ook duurder. Want de liefhebber koopt die toch wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De opbrengst van eko producten is lager dan van niet eko producten. Er worden geen bestrijdingsmiddelen en groeihormonen gebruikt, waardoor het aantal kilo's opbrengst gewoon lager is.

Door het niet gebruiken van bestrijdingsmiddelen is er ook meer uitval (aangevreten appels als voorbeeld), en ook dat verlaagt de opbrengst van eko goederen. Dat alles zorgt voor een iets hogere prijs van eko produkten in de winkel
paulus811
14 jaar geleden
Als je kiest voor gezondheid en smaak dan zou je kiezen voor eko-producten.
Ze zijn duurder omdat ze anders zijn gekweekt.
Er wordt geen kunstmest gebruikt, en niet met gif gespoten.
Hierdoor is er een lagere opbrengst en juist meer arbeid nodig,
Komt nog bij, dat er veel minder omzet in zit dan niet biologische producten, ook al hierdoor is het eko-product al duurder.
Niet ecologisch gekweekte producten, worden op de massa gekweekt, veel kunstmest, soms extra licht en daardoor erg veel kilo's, soms zo veel dat er een overschot is en de veilingprijs erg laag!
Hier maken veel bedrijven gebruik van, door deze producten als klantenlokkertje te gebruiken en extra laag te prijzen.
Als je dan gaat vergelijken, ja, dan kost een eko-product veel meer.
Het heeft dus zoals altijd met geld te maken.

Blijf het maar gewoon kopen en eten, je gezondheid is niet in geld uit te drukken.
En promoot het, het is meer dan de moeite waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Eddijst, dat biologisch voedsel gezonder is, is nooit onomstotelijk bewezen. Biologische eieren bevatten meer dioxine en groente en fruit zijn vatbaarder voor schimmels. Ook betwijfel ik sterk of de smaak beter is, een gemiddelde consument is niet in staat om het verschil met niet eko te proeven. Ik kan me hooguit voorstellen dat men denkt dat het lekkerder is, omdat er meer voor betaald is. Er zijn veel sites te vinden die biologisch voedsel aanprijzen als 'beter', maar er zijn ook zeker kritische berichten te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hallo paulus811, je hebt echt gezocht naar negative dingen.
Natuurlijk kunnen soms de scharreleieren meer dioxine bevatten omdat deze kippen buiten lopen en daar ook de kans het grootst is door vervuiling via de lucht.
Schimmels op groent en fruit zal best wel meer voorkomen omdat ze niet bespoten zijn tegen die schimmels, maar deze schimmels zijn volkomen ongevaarlijk voor de mens.
In biologisch voedsel zitten vaak meer sporenelementen, dan normaal gekweekt voedsel. Meestal is de smaak en voedings waarde groter dan anders.
Zelf heb ik een groentetuin en die groente smaakt meestal veel beter dan de andere groente.
Ook de vorming van nitriet in de koelkast is bij gewone groente vaak aanzienlijk groter dan bij de biologische.
Maar, nu komt de maar, door de huidige voorschriften , controlles en de vraag van de consument naar betere groente en fruit is de kwaliteit zeker beter dan jaren geleden.
Veel bestrijdingsmiddelen zijn inmiddels verboden.
Men gaat beter om mest kunstmest, waardoor de planten langzamer groeien en beter van kwaliteit zijn.
Waar je nog steeds een groot vraagteken achter moet zetten is alle groent en fruit uit het buitenland, en dat is tegenwoordig erg veel.
paulus811
14 jaar geleden
Eddijst, allereerst een + voor je uitvoerige antwoord en reactie. ik heb niet expliciet gezocht naar negatieve zaken, maar me er ooit in het verleden wel eens in eko voedsel verdiept. Ik ben niet iemand die klakkeloos aanneemt dat alles wat geroepen wordt ook waar is. Jouw vraagteken herken ik. Ik las bijvoorbeeld dat we biologische peren uit Australië halen, per vliegtuig..... Dat groente uit eigen tuin lekker is, geloof ik direkt. Maar komt het omdat deze eko is, of gewoon veel verser dan je het ooit kunt kopen? Of misschien proef je de liefde die je erin hebt gestopt, zou ook zomaar kunnen. Maar ik geef toe; als ik bio vlees kan kopen doe ik dat. In mijn beleving is dierenwelzijn ook iets waard, al beoordeel ik dat met een mensenverstand. Het is een mooi onderwerp en de discussie zelf is al voldoende om mensen bewust te maken van hetgeen ze eten, bio of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Groente uit eigen tuin is inderdaad meestal verser.
maar het smaakt ook anders, dat komt dat het normaal is gegroeid en niet is opgejaagd door de kunstmest (gebruik ik nooit)
Bij sperciebonen proef je dat het meest.
Ook bij bietjes is het een groot verschil.
Vergeet niet dat die boer of tuinder alleen maar in de kilo's is geintersseerd en veel minder in de kwaliteit(smaak)
Bij vlees heb ik de ervaring, dat wij af en toe vlees kopen van koeien die in een natuurgebied grazen, waar behalve gras ook veel kruiden staan.
Dat vlees is eerder gaar, steviger en heel anders van smaak, maar het zijn wel heel andere koeien.
Zo is er best wel veel verschil.maar van de wezelijke verschillen in kwalitijd zowel van groente, eieren als vlees, hoor je weinig over, meestal is de prijs belangrijker .
Veel van wat gezond is en hoort te zijn wordt tegengewerkt. Dus dit ook.