Hoe wordt naturel Albert Heijn huismerk chips gemaakt?

Jaja, ik weet het.. schoolopdracht. Maar de vraag die ik voor school moet beantwoorden is wel heel wat anders dan de vraag die ik hierboven heb gesteld. Maar ik heb het wel nodig. Ik weet de precieze route waarin Lays chips wordt gemaakt, maar ik kan echt nergens vinden hoe naturel Albert Heijn chips wordt gemaakt en of er een verschil in zit. Ik denk het eigenlijk niet, maar ik zou het wel graag met zekerheid willen weten :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat precies hetzelfde Ietjeuh, alleen in een andere fabriek. En zelfs dat niet altijd: soms komt de huismerkchips uit dezelfde fabriek als de merkchips. Heb je op Youtube al een leuk filmpje over chipsproductie gevonden?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, nog niet. Wel van klokhuis! Ik ga nog wel een keertje zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?v=ho-Az4mhaXY
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=LkqBbr7Ewsw, ja ik heb dezelfde gevonden :)
@hahahi20, bedankt! Dan weet ik al iets meer.
Amadea
11 jaar geleden
Hier een tip die je wellicht helpt een goed cijfer te krijgen: chips is meervoud. Je moet dus niet schrijven chips is of wordt, maar chips zijn en worden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net zo als 2x nu in deze zin gebruiken, staat ook niet zo netjes, ook al heb je het gekopieerd. Nu worden de aardappelen nu in schijfjes gesneden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komen uit dezelfde fabriek als lays, alleen een andere verpakking. Hetzelfde geldt overigens voor wasmiddelen voor in de wasmachine
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Komen chips en wasmiddelen uit dezelfde fabriek Sowieso112 ???, gatver...........

Antwoorden (2)

Een rauwe aardappel omtoveren tot chips duurt in totaal zo'n 15 minuten. Eerst worden de aardappelen schoongeborsteld en gaan ze naar een schiltrommel waar ze net zo lang tegen de schaafrollers aan vallen tot de schil eraf is. Die machine schilt wel 6000 kilo aardappelen per uur.
Dan worden de aardappelen op grootte gesorteerd. De kleintjes vallen meteen naar beneden en worden gespoeld. De grotere worden eerst nog doorgesneden.
Nu worden de aardappelen in schijfjes gesneden. De machine heeft verstelbare messen, waardoor je de schijfjes dunner of dikker kan maken. Ook de vorm wordt daarbij geregeld, bijvoorbeeld voor ribbelchips. De centrifuge slingert de aardappelen tegen de scherpe messen aan. Voor gewone chips moeten de schijfjes 1½ mm dik zijn. Van een gemiddelde aardappel maak je 36 chips.
Nu moeten de schijfjes worden gewassen. Een minuut lang draaien ze rond in een enorme trommel met koud water. Daarna worden ze gedroogd door er lucht overheen te blazen, net als in een wasstraat voor de auto.
Het bakken van de schijfjes gebeurt in canola-olie, op een temperatuur van 190 graden. Na drie minuten bakken zijn de aardappelschijfjes chips geworden. Ze gaan dan op een transportband en de overtollige olie druipt eraf. Nu krijgen ze nog zout over zich heen. Dan gaan ze naar de sorteermachine. Een camera houdt in de gaten of er chips tussen zitten met vlekjes. Als er een gevonden is wordt hij van de band geblazen.
Tenslotte worden in een machine de chips gewogen en in porties verdeeld. Ze vallen in zakken, en die worden afgesloten door de rand te verhitten.
Amadea
11 jaar geleden
Het enige verschil is het aan het eind in een ander zakje wordt gedaan. Er zijn echt geen Albert Heijn fabrieken, door grote volumes kan AH lagere inkoopprijzen bedingen.