Hoeveel gram zout verbruikt men per dag?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.3K
Ritsuka
11 jaar geleden
Wie is men? Een persoon, een fabriek?
Amadea
11 jaar geleden
Wie is "men"? Er zit een groot verschil tussen een veelvuldige chips-eter en iemand die zoutarm kookt...
Amadea
11 jaar geleden
Ha, 'k had niet gezien dat Ritsuka al dezelfde vraag stelde!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mens
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan de antwoorden te zien is het een lastige: hoeveel heb je minimaal nodig of hoeveel wordt er gemiddeld gebruikt per dag?

Het beste antwoord

Als je het hebt over: hoeveel zout zit er ongeveer in je voeding, dan komt dit op gemiddeld 10 tot 11 gram per dag. (http://www.minderzoutpuresmaak.nl/hoeveelzouteetjij)

Als je bedoelt: hoeveel natrium verbruikt je lichaam op een dag, dan is het antwoord: je lichaam heeft ongeveer 2400 mg natrium per dag nodig (ong. 6 gram zout). Dit is nodig om te zorgen dat je lichaam genoeg vocht vasthoud en dit wordt geregeld in de nieren. De meerderheid van de natrium in je voeding wordt hierbij dus wel gebruikt, maar niet verbruikt. Je plast het namelijk snel weer uit. Slechts ongeveer 300mg natrium blijft in je lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ongeveer 6 gram zout per dag ofwel 2,4 gram natrium.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hier een berichtje van de Consumentenbond van februari 2012, dat antwoord geeft op je vraag:

"Consumenten krijgen nog steeds elke dag een overdosis zout binnen, dat blijkt uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De Consumentenbond wil dat minister Schippers nu echt daadkrachtig ingrijpt, want al vijf jaar geleden kondigde het Ministerie van Volksgezondheid (VWS) aan maatregelen te treffen tegen overmatige zoutgebruik door de industrie. Toch krijgen Nederlandse mannen nu gemiddeld 9,9 gram zout per dag binnen en vrouwen 7,5, terwijl 6 gram zout per dag meer dan genoeg is.

De levensmiddelenindustrie zegt ‘druk bezig te zijn’ de hoeveelheid zout in producten te verminderen, maar blijft ver achter op hun belofte om hoeveelheid zout te verminderen. 80% van de dagelijkse zoutinname zit verstopt in alledaagse producten in de supermarkt.

Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Er moet een einde komen aan de vrijblijvende zelfregulering vanuit de levensmiddelenindustrie. Dit onderzoek is het zoveelste bewijs dat de levensmiddelenindustrie de belofte dat ze het zelf oplossen niet nakomt. Alleen in de broodsector zijn resultaten geboekt en zij heeft zélf bij het ministerie gepleit voor een norm voor de hoeveelheid zout in brood.' Zo’n 85% van de bevolking krijgt volgens het RIVM dagelijks meer zout binnen dan het aanbevolen maximum van 6 gram. Uit de grote zouttest van de Consumentenbond in 2011 bleek dat de levensmiddelenindustrie ondanks talloze beloftes, taskforces en praatgroepen per saldo geen enkele voortgang heeft geboekt. Consumenten hebben geen keuze en zijn het zat dat fabrikanten hen langzaam vergiftigen met onnodig grote hoeveelheden verborgen zout in alledaagse levensmiddelen.

Opzouten!

Met de campagne ‘Opzouten! Stop smakeloos zoutgebruik’ wil de Consumentenbond producenten van levensmiddelen dwingen minder zout in alledaagse producten te stoppen. Uit tests blijkt keer op keer dat veel zout volstrekt onnodig wordt toegevoegd. Dit leidt tot veel gezondheidsproblemen zoals hart- en vaatziekten en nierfalen. Inmiddels steunen ruim 9000 mensen deze campagne."