Gluten zijn eiwitten die voorkomen in tarwe, rogge, gerst, spelt, kamut en in de meeste haver. Het zit ook in producten die van deze granen zijn gemaakt. Denk aan brood, crackers, pizza, pasta, paneermeel, koek, cake en taart. Gluten zitten ook verstopt in producten waar je het niet direct in verwacht. Bijvoorbeeld in de ingrediënten van soepen (bindmiddel, vermicelli of vlees), in sauzen, sommige snoepjes, ijssoorten en bier.

In het glutenvrije dieet ontbreken dus de graanproducten. Maar gelukkig is ook een groot aantal producten van nature glutenvrij. Veel voorkomende producten zijn: rijst (ook zilvervliesrijst), aardappelen (ook aardappelzetmeel), groenten en fruit, noten en zaden, peulvruchten, vis, vlees en gevogelte (alleen ongemarineerd en ongepaneerd), eieren, melk (ook Nederlandse kazen en de meeste yoghurtsoorten), boter en olie.

En gewassen die ook goed bruikbaar zijn in een glutenvrij dieet zijn amaranth, boekweit, cassave, gierst, haver, maïs (ook maïzena en polenta), quinoa, sorghum, teff, tapioca/maniok. Ook (gemodificeerd) zetmeel van deze gewassen is glutenvrij. Een risico bij deze producten is dat ze op het land, bij transport, opslag of in de molen, in aanraking komen met gluten. Vooral in haver en boekweit zitten vaak ook sporen van gluten. Gebruik daarom bij voorkeur producten met op het etiket de claim 'glutenvrij' en/of het glutenvrij symbool (een doorgestreepte aar).
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Amadea
Het is wel zo dat haver een andere soort prolamines bevat dan de meeste granen (prolamines zijn eiwitten van dezelfde familie als de glutenine en gliadine in gluten) genaamd avenine (naar de Latijnse naam van haver: 'Avena sativa')
Dus hoewel niet iedereen met een glutenallergie of -intolerantie tegen de avenine in haver reageert, zelfs zuivere haver zonder een kruisbesmetting met rogge of tarwe kan schadelijk zijn voor mensen met coeliakie.
Je moet goed op de verpakking kijken want daar word 'bijna' altijd vermeld of er gluten in zitten, als dat niet word vermeld zou ik het zelf niet gaan eten