Ik dacht eerst dat een toetje zoet moet zijn maar dat is niet zo. Hartig kan ook. Toetje komt van toe, erna en dus nagerecht en dessert. Het is dus een toetje als het NA het hoofdgerecht komt. Dus er zit niet iets speciaals in het toetje wat een toetje tot toetje maakt.

Het dessert (ook: nagerecht of toetje) is het gerecht waarmee een maaltijd wordt afgesloten. Het dessert is vaak zoet van smaak, maar ook hartige nagerechten worden gebruikt.

Bekende desserts zijn:

kaas
fruit
pudding
yoghurt
ijs
vla

Het eten van een toetje of, deftiger, dessert, na het hoofdgerecht, wordt gedaan om meerdere redenen. In de eerste plaats omdat het lekker is maar het eten van een toetje met veel zoet en vet (bijvoorbeeld in vla en ijs) geeft ook een vol en voldaan gevoel aan het einde van een maaltijd. Er zijn ook desserts die meer samengesteld zijn om de spijsvertering te bevorderen, en die de verwerking van het hoofdgerecht helpen verbeteren, zoals kaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat een toetje soms bedoeld is om de spijsvertering een handje te helpen, wist ik al, maar hoezo kan kaas die rol vervullen?
Zoals ik een toetje zie, moet het iets zoets zijn en een soort beloning zijn voor het braaf leegeten van je bord met zwaardere kost als groenten met koolhydraten als pasta/aardappel en whatever.
Een toetje moet dus licht en lekker zijn. Een luchtige mousse met vruchtjes, opgeklopte room, iets van krokant koekje, een mooie ijscoupe met vruchtensaus, vruchtjes wafeltje en slagroom toef,
een vla flip ziet er al lekker uit als het in een mooi glas in laagjes is opgebouwd...enz. enz.

Een toetje moet er in de eerste plaats verleidelijk uitzien want wie laat zich nu niet graag verleiden tot iets lichts en luchtigs en met een zoete smaak.

Heel veel mensen en vooral mannen, gaan mee uit eten omwille van het toetje en ook kinderen zien uit naar het toetje en eten daarvoor zelfs hun bordje met groenten leeg. Er zijn genoeg ouders die hebben gedreigd met -'géén toetje als je je bord niet leegeet' en zo sterk is het vooruitzicht naar een toetje dat zelfs de sterkste tegenstandertjes van groenten 'tóch' hun bordje netjes leegaten. Daarom moet een toetje er in de eerste plaats lekker en verleidelijk uitzien en wordt het vaak nog extra versierd. Wie kent er nu niet het paprapluutje op de ijscoupe? De mooi gespoten toef slagroom op de appelpunt?

De vrolijke (zoete)kleurtjes, de zoete indruk en het luchtige ervan dat maakt een toetje een toetje!

Toegevoegd na 2 minuten:
Persoonlijk zie ik in een kaasplank meer een nagerecht en géén toetje, maar dat is uiteraard persoonlijk (^-^)
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een toetje IS een nagerecht...
Niet de inhoud, maar het feit dat je het na de (meestal)warme maaltijd eet, maakt een toetje tot een toetje.
De inhoud kan zeer divers zijn, kaas, fruit en allerlei soorten melkproducten, dus niet specifiek één product.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"Toespijs"zit er in een toetje! En wel als 'n toegift op de eraan voorafgaande maaltijd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een toetje is een toetje door het wanneer (de laatste gang), niet per se om wat er in zit. Een toetje/nagerecht/dessert kan licht zijn, zoals vers fruit, romig, zoals kaas, fris, zoals zuivel, maar ook heel machtig, zoals de Franse clafoutis of oud-Hollandse rijstepap. Welk toetje past ligt heel erg aan de gangen en aan de mensen. Wat voor de een een snack is, is voor de ander een toetje. Vooral een kwestie van smaak en gewoonte dus!

Veel toetjes komen oorspronkelijk overigens uit de Franse keuken, leuk om eens zelf te maken. Zo blijkt het maken van creme brulee, souffle of chocolademousse prima zelf te doen te zijn!