Moet je een broodplank (snijplank) regelmatig in-oliën?

Bij de Ikea zag ik dat.

Toegevoegd na 17 uur:
En waar dient dat voor?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Voor het eerste gebruik zou ik de plank een keer of vier in-oliën met tussenpozen van acht uur drogen. Dan is de plank goed doortrokken van de olie. Met name door schoonmaken kan een houten snijplank uitdrogen waardoor eenmalig in-oliën met enige regelmaat aan te raden is, afhankelijk van het gebruik.

Toegevoegd na 12 uur:
De olie maakt het hout waterafstotend en zorgt ervoor dat de vezelstructuur van het hout steviger en hechter blijft. Daardoor krijgen vocht en micro-organismen minder kans om in het hout te trekken en gaat de plank langer mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als het een houten snijplank is hoef je 'm alleen vóór het eerste gebruik in te oliën. Dan kan met druivenpitolie of een andere soort dunne, smaak- en reukloze olie. Geen olijfolie, want dan wordt de plank plakkerig.

Toegevoegd na 17 uur:
Het dient om de nieuwe houten snijplank tegen geurtjes en vlekken te beschermen. Je wrijft hem in met flink wat geurloze plantaardige olie. Laat het intrekken en herhaal dit nog een paar keer. Als de plank dan na gebruik met water gereinigd wordt zal het vocht er niet intrekken.
Amadea
11 jaar geleden
Het hoeft niet persee een plastic natuurlijk helemaal niet en een houten alleen aan het begin.
Misschien na een paar jaar wel weer eens een keer, maar vaak hoeft het zeker niet!