Is er een manier om te bepalen hoeveel zout er in voedsel zit?

Ik heb de neiging om flink wat turkse sambalsaus te gebruiken. Door de scherpe smaak is het echter moeilijk om in te schatten hoeveel zout er in zit.
Het lijstje ingredienten geeft aan: wortel, water, Spaanse pepers 23%, zout, azijn, zuurteregelaar, en nog een paar E-nummers.
Nu mag ik van de dokter niet teveel zout gebruiken, dus vandaar mijn vraag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Jammer dat niet van alle ingrediënten een percentage genoemd is maar met de geboden informatie kun je toch een schatting maken. Het is namelijk verplicht om de ingrediënten in volgorde van de hoeveelheid te noemen, dus waarvan er het meeste in het product zit het eerst. Je mag er dus van uitgaan dat je sambalsaus in ieder geval net meer dan 23% zout bevat. Waarschijnlijk minder. Als je dus 5 à 10 gram saus gebruikt krijg je daar hoogstens 1 à 2 gram zout mee binnen. Dat kan dus een stuk minder zijn maar als je het nauwkeuriger wilt weten dan is de fabrikant doorgaans niet te beroerd om je vraag te beantwoorden.

Toegevoegd na 27 minuten:
NIET meer dan 23% zout. Gewone sambal bevat om en nabij 3% zout, las ik zojuist op mijn potje sambal badjak. Ik denk dus dat het nogal meevalt maar gebruik je echt veel dan tikt de hoeveelheid zout toch aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door te proeven of door te vragen aan de persoon die het gemaakt heeft zijn de enige manieren om er achter te komen hoeveel zout ergens in zit.

Ik neem aan dat je sambal in niet al te grote hoeveelheid zult gebruiken. Dat beetje zout wat er in zit, kan echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niet te snel dingen aannemen... ik plemp makkelijk 25 gram saus over mijn gebakken aardappeltjes.
Door dorst achteraf.

Je zet er niet bij of je het wilt bepalen voordat je het eet.
Ik weet een manier maar vraag me af of je daarop zit te wachten: nl achteraf vaststellen!

Precies zoals je zelf zegt kan een heel hoog zoutgehalte heel goed gemaskeerd worden door de smaak maar achteraf merk je het als je vanaf ca een uur na het eten veel meer dorst krijgt dan normaal.

Dus dat is mijn tip, vooral van dingen die je regelmatiger neemt, bijhouden of je er dorst van krijgt of niet en die dan matigen in gebruik.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door medicijngebruik kan ik ook nog eens lastig bepalen of ik ergens dorst van krijg of niet.
Summo
11 jaar geleden
ai, dan wordt het lastig tenzij je een klein laboratorium in je studeerkamer hebt.
zout is ook behoorlijk inert dus het reageert nauwelijks ergens mee, volgens mij is er niet zo'n thuistestje waarbij je zo'n staafje ergens indompelt.
Summo
11 jaar geleden
zie evt dit overzichtje, niet compleet natuurlijk en er zit natuurlijk ook nog spreiding per levensmiddel maar zegt toch iets.
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=zoutgehalte%20voedingsmiddelen%20overzicht&source=web&cd=3&ved=0CHEQFjAC&url=http%3A%2F%2Fwww.vwa.nl%2Ftxmpub%2Ffiles%2F%3Fp_file_id%3D31322&ei=PoeuT6LCDcWs0QXSkvmkCQ&usg=AFQjCNF0kHulIS5bNM659kSZCVFBo41aaQ&sig2=PQRxfVdrb4BxNArotDfgvg
Bijna altijd staat er naast een ingrediënten lijst ook de voedingswaarde op een etiket (voorbeeld op de foto). Hierop kun zien hoeveel zout er per 100g of portie in het product zit. Echter zout wordt niet altijd zout genoemd hierop. Omdat zout natriumchloride (NaCl) is staat op het etiket wel een natrium (zoals op de foto).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helaas, er staat geen ingrediëntenlijst op....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan wordt het wel lastig, je kunt wel bepalen hoeveel Natrium er in een product zit. Echter dit kun je niet echt thuis doen. Misschien kun je de fabrikant bellen. Er moet wel nummer op de verpakking staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niettemin vind ik het absoluut een goed antwoord en een goed advies. +1
Bij sommige producten staat er precies in hoeveel zout er per 100 gram (of portie) in zit, maar bij de meeste producten is dat helaas niet het geval. Sowieso zitten er in de meeste kant-en-klare producten veel te veel zout. Ook zonder zelf zout toe te voegen zitten de meeste mensen om die reden al boven de dagelijks aanbevolen hoeveelheid per dag (van 6 gram).

De makkelijkste manier is om zelf te koken en zo min mogelijk pakjes of zakjes te gebruiken. Ook dan krijg je nog zout binnen, maar stukken minder dan wanneer je veel kant-en-klare dingen gebruikt. En ook hier geldt: zout heb je nodig, alleen teveel is schadelijk!

Zie hier voor veel recepten over hoe te koken vanuit de basis en met weinig zoutgebruik: http://www.kruidenthuis.nl