Zijn zoetstoffen slecht voor je tanden?

Zoetstoffen zijn veel zoeter dan suiker maar zijn ze ook slecht voor je tanden?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.7K

Het beste antwoord

Ze zijn goed voor je tanden omdat de mondbacterien geen regelmatige voeding van gemakkelijk afbreekbare suikers meer krijgen daardoor de zuurgraad niet te hoog wordt en er geen calcium oplost.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, ze zijn niet slecht voor je tanden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Xylitol gaat zelfs tandbederf tegen omdat het bacteriën in de mond doodt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Als je teveel zoetstoffen eet is het wel slecht voor je tanden. Er kan tandplaque ontstaan en dan kunnen er gaatjes ontstaan.

Dus je moet niet veel snoepen en goed poetsen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar is je bron?
Nee, zoetstoffen zijn niet slecht voor het gebit. Sterker nog, veel tandpasta's voegen zelfs zoetstoffen toe aan hun product.

Maar houd er rekening mee, dat o.a. light-frisfdranken alsnog wel slecht zijn voor het gebit. Dit komt niet door de zoetstof, maar door zuren die tanderosie kunnen veroorzaken. Denk hierbij aan cola light, wat een hele lage pH waarde heeft.