Dat wordt berekend op basis van de aanwezige vetten, koolhydraten en proteïnen.

Koolhydraten en eiwitten/proteïne leveren ieder 4 kcal per gram. Vet levert 9 kcal per gram.

Dus: kcal=(kh*4 + pr*4 + vet*9)
bamibal
12 jaar geleden
Ik denk dat je ook bedoelt hoe je weet HOEVEEL eiwitten, vetten, koolhydraten in een gerecht zit zodat je daarna kan berekenen hoeveel kcal er in zitten?

In dat geval: Hoeveel caloriëen er in eten zitten, hangt af van de hoeveelheid vet, koolhydraten en eiwitten. In 1 gram vet zitten bijvoorbeeld 9 kcal. In aardappels zitten bijvoorbeeld veel koolhydraten terwijl in vlees weer veel eiwitten zitten. Calorie is de maat voor energie. De hoeveelheid energie in eten wordt berekend in kilocalorie (kcal).

Fabrikanten kunnen de voedingswaarde van producten in een laboratorium (laten) onderzoeken. De hoeveelheid energie (calorieën) kunnen ze bepalen door een product te verbranden. Tijdens de volledige verbranding komt energie uit het product vrij. Deze energie is meetbaar.

In 1 gram vet zitten 9 kcal In 1 gram koolhydraten zitten 4 kcal In 1 gram eiwitten zitten 4 kcal En in vitamines, mineralen en water zitten geen kcal Maar goed, je weet natuurlijk nooit precies hoeveel gram vet er precies in je eten zit. Het is makkelijker om op www.caloriechecker.nl te kijken hoeveel kcal er bijvoorbeeld in een stroopwafel zitten.

Toevoeging Pelle: in 1 gram alcohol zit 7 kcal maar de bron is in principe voor kinderen gemaakt.