Waar worden eigenmerk produkten als Albert Heijn cola, thee en soep gemaakt? In welke fabriek?

In de fabriek van het A merk misschien? Ze lijken qua smaak en verpakking meestal erg veel op het A merk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje lastig om
Uittezoeken, lidl ah enz zijn lastig achter te komen. Af en toe staat er iets over de leverancier in de allerhande.
Zo komen de cornetto achtige ijsjes van ysco.
Heeft in allerh gestaan. Aldi is meestal wel
Makkelijk te ontschijveren.
Zoals frietsaus in die grote verp komt uit den dolder Is remia.
Zo weet ik ernog wel
Meer

Antwoorden (6)

Alle b merken worden vaak in dezelfde fabriek gemaakt als de a merken. De fabriek heeft verschillende verpakkingen. Zo kan het B merk koffie van de jumbo hetzelfde zijn als die van de Albert Heijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jaren geleden vroegen wij dit aan een meneer van AH die ons vertelde dat de appelmoes van kwaliteit A precies dezelfde was als de op dat moment in de aanbieding zijnde pot van B kwaliteit bij AH.
Toen wij ons hier zeer verbaasd over toonden, zei hij : als het maar verkoopt...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vroeger een aantal maanden gewerkt bij een importeur van goulash uit voormalig Joegoslavië.
Dan kwam een treinwagon vol dozen met blikjes goulash aan.
Van de hele partij werd 1/5 zo gelaten, bij de rest werden de wikkels er af gehaald en kwamen er nieuwe wikkels op diverse supermarktketens. Uiteindelijk werd de hele lading afgeleverd door het hele land en een paar weken later zag ik in een winkel blikjes met het originele etiket, blikjes met het etiket voorzien van het winkel-logo en blikjes met het eigen merk etiket. Prijsverschil tussen origineel en huismerk was ruim 1,20 gulden ( nu 55 eurocent)
En dat allemaal met dezelfde inhoud !

De inhoud is (meestal qua samenstelling) hetzelfde, alleen de verpakking is anders, maar het komt allemaal van de zelfde producent / fabriek / lopende band.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit écht zo ging, dan was er waarschijnlijk sprake van een illegale import.
Was het héél lang geleden...?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat was eind jaren zestig.
Ik weet in ieder geval dat de beschuiten van de Aldi bij bolletje vandaan komen, Veel zuivel komt van Campina en de groente komt van Jonker Fris. Tenminste dat is wat een manager mij een keer verteld heeft.

Euroshopper smeerkaas, word gemaakt en Woerden, en raad eens, daar staat de Eru fabriek van Goudkuipje.

Maar het verschilt, sommige B merken komen uit het buitenland en hebben niets met de A merken te maken.

Toegevoegd na 42 seconden:
*en de groente komt van Jonker Fris

Ik bedoel natuurlijk blik en pot voer.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontbijtkoek plakken aldi per stuk verpakt groene en blauwe wikkel van vormalig deventer koek fabriek bussink.
Sorry!
Ik weet het antwoord op je vraag, maar ik mag niet alles vertellen vanwege mijn geheimplicht :-)

... maar ik kan je wel vertellen dat alles is mogelijk. Kijk maar:

Sommige A- en B-producten (met "B" bedoel ik 'huismerk') worden inderdaad in dezelfde fabriek gemaakt, maar dat is lang niet altijd zo, sterker nog, gebeurt minder vaak dan je zou denken, gewoon omdat de grote merken weigeren om dit te doen.
Als dezelfde fabriek beide producten maakt, is het ook niet waar dat het altijd exact hetzelfde product is. Soms wel, soms niet. De receptuur wordt vaak aangepast om toch een verschil te creëren, maar de grondstoffen zijn meestal wel dezelfde.
Er zijn trucjes om producten uit dezelfde fabriek te herkennen, zoals de EG-merk logo's. Eenzelfde type verpakking betekent trouwens niet altijd eenzelfde fabrikant: het kan ook dezelfde leverancier van lege verpakkingen zijn.

Er zijn veel fabrieken die gespecialiseerd zijn in de productie van huismerken, en dus voor verschillende ketens werken. Deze fabrieken kunnen in NL, maar ook vaak genoeg buiten NL zitten, en dat kan ook in Europa of buiten Europa zijn.

En dat wist je waarschijnlijk al, maar de grote supermarkt ketens, hebben géén eigen fabrieken (uitzonderingen buiten gelaten), dus ze laten alles wat hun huismerk draagt, door derden produceren.

Waarom zijn dan huismerken goedkoper? Daar heb je meerdere verklaringen voor, maar de meest bij de hand liggende is dat je niet hoeft te betalen voor dure reclames op TV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij Calvé werd mayonaise wat verdund en in een andere tube/pot gedaan.Maar niet alleen bij voeding wordt dat gedaan ook bij matrassen, fietsen etc. Matrassen weet ik wordt gemaakt in slappen tijden voor grote bedrijven zoals Wehkamp.Er gaat een andere tijk over per m2 wat minder vulling en een goedkopere matras is gemaakt natuurlijk gaat de fabriek alleen draaien als ze er bv minimaal 1000 afnemen en ook zo bij goedkopere fietsen een bedrijf moet er dan een minimaal aantal afnemen.je betaald dus voor de naam.