Waarom staat er een houdbaarheidsdatum op een pak zout?

Ik heb een pak zout waarop staat dat het houdbaar is tot 12-2009. Kan ik dat nog gebruiken?

Toegevoegd na 2 minuten:
Kan zout bederven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
41.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is alleen omdat het voor de consumententen is. Het is wettelijk verplicht. Voor industrieel gebruik zit het verpakt in plastick zakken, er staat ook op onbeperkthoudbaar.

Het beste antwoord

Absoluut! Zout is geen organische stof maar een mineraal. Hierdoor is zout onbeperkt houdbaar en bruikbaar, tenminste zolang het niet vervuild wordt met vuil, modder of andere vervuiling. Als het lang bewaard wordt kan zout met jodium geel worden, maar dat heeft geen invloed op de smaak of kwaliteit. Zout trekt vocht aan vanuit zijn omgeving en kan gaan klonteren als het niet bewaard wordt in een luchtdichte verpakking. Mocht zout vochtig en klonterig worden, is het eenvoudig te verhitten in een oven waardoor het vocht weer verdampt. Verkruimel de brokken zout, en het is weer klaar voor gebruik...

Toegevoegd na 1 minuut:
Het vermelden van een datum voor houdbaarheid heeft misschien een commerciële achtergrond!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het zout is ongeopend nog 1 jaar na de houdbaarheidsdatum te gebruiken. Daarna zou ik het gebruiken als er sneeuw ligt, maar niet meer voor het eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout is praktisch eindeloos houdbaar. Het heeft voordat het in jouw pak terecht kwam honderden jaren onder de grond gezeten...
Het vermelden van een houdbaarheidsdatum is gewoon wettelijk verplicht.
Zoals Barts3cundo al zegt, puur zout is oneindig lang te bewaren. Echter, er zitten meestal antiklontermiddelen in.
Die bederven niet, maar het zout kan op den duur wel gaan klonteren.
Dat betekent dat het produkt "tafelzout" niet meer aan zijn specificaties voldoet. Het strooit niet meer zo goed.
Om dezelfde reden wordt een net uien weggegooid als er een scheurtje in het het zit. De uien zijn prima, maar het produkt "uien in een net" is in het ongerede geraakt.
Reddie
12 jaar geleden
Daar gaan ze in de toekomst wat aan doen.Belachelijk op een pak zout en zo zijn er veel meer dingen waar een THT op staat daarom wordt er in Nederland onnodig veel weggegooid wat nog makkelijk te gebruiken is.Op kruiden staat het ook maar is nog lange tijd houdbaar.Misschien dat de kracht wat achteruit gaat maar je word er niet ziek van.Toen er nog geen tht op blikken groente stond gooide je het pas weg als het blik bol stond nu als de THT is overschreden,Melk gooi ik ook niet direct weg.Ik doe een klein beetje in een kopje in de magnetron laat het koken en als het schift gooi ik het pas weg of als het zuur ruikt.Onzin dus bij zout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antwoord op je eerste vraag: "Waarom staat er een houdbaarheidsdatum op een pak zout?"

De THT datum, is mij altijd geleerd is voor de fabrikant en de consument een richtlijn.

Tot die datum kan de fabrikant garanderen dat het produkt (mits on de juiste omstandigheden bewaard) de juiste kwaliteit heeft.

De consument weet dat hij tot die tijd het product kan gebruiken zoals bedoeld. Mocht er toch iets niet in orde zijn met de kwaliteit, kan de consument zijn product vergoed krijgen.

Daarnaast is het ook wettelijk verplicht.

Antwoord op je tweede vraag: "Kan ik dat nog gebruiken?"

Ja natuurlijk, als het zout gewoon nog goed eruit ziet, en het is goed bewaard, zie ik geen reden waarom je het weg zou moeten doen. Daarnaast ;-) je stelt je vraag in 2012, het zout is dus al bijna 2,5 jaar over datum. Heb je het zo lang niet gebruikt? Of kwam je er vandaag pas achter? Want als het niet goed was geweest, en je hebt het de laatste tijd nog gewoon gebruikt, dan was je al ziek geworden :-D.

Antwoord op je derde vraag: "Kan zout bederven?"

Ja dat kan wel degelijk. Het gaat niet schimmelen ofzo. Maar het kan vochtig worden en gaan klonteren en het kan bruinig worden, dan ziet het er ook onsmakelijk uit. Maar of je er dan ook ziek van word, durf ik niet te zeggen.

Ik weet wel dat zout juist gebruikt word om bederf van bijvoorbeeld vlees te voorkomen/ uit te stellen.
12 jaar geleden
op dat pak zout staat dat dit tenminste houdbaar is tot die datum (tht) dit is om de producent te beschermen tegen allerlei onzinnige consumenten processen. dit geldt voor alle producten met een (tht)datum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zout kan alleen bederven omdat het veranderd van structuur door bijv het opnemen van vocht. Maar als je het niet vertrouwd kan je het gebruiken als strooizout
Op elk voedingsproduct staat een houdbaarheidsdatum. Bij zout zal dat zijn ten minste houdbaar. Dit is een datum waarvan tenminste vaststaat dat het product zijn smaken nog heeft en niet bedorven begint te worden.
Laatst was er een programma op de tv waarin conserven van de jaren 50 werden geopend. De producten, groenten, waren mss iets minder duidelijk van smaak maar nog steeds te herkennen als het aangeduide product. De datum op het conserven? Ten minste houdbaar tot in de jaren 60. Dus met de technologie van toen kan een product al 50 jaar mee laat staan met de huidige technologie.

Toegevoegd na 2 minuten:
de ten minste houdbaar tot is idd ook een indekking tegen mogelijk gerechtelijke procedures en is volgens mij zelfs tot op zekere hoogte wettelijk beschermd omdat het dmv onderzoeken bepaald moet zijn