Ik eet veel te weinig volgens de eetmeter van voedingscentrum.nl, hoe kan dit?

Ik eet rond de 600 kcal per dag volgens eetmeter. Ik vind dat ik zelf voldoende eet. Heb mijn moeder de test ook laten doen die kwam uit op 900 kcal. Er staat bij dat we rond de 2200 kcal per dag moeten eten, maar dat zou ik nooit kunnen. We zijn allebei ongeveer 1.59 groot. Ik weeg rond de 49/50 kilo. Kan het aan de lengte liggen dat we minder eten of moeten we echt meer eten? We zijn niet dun maar ook niet dik gewoon normaal.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3K
Ritsuka
12 jaar geleden
mag ik vragen wat je dan eet op een dag? want 600 kcal is veel te weinig, je moet eigenlijk minstens 1200 kcal eten.
Reddie
12 jaar geleden
Ik denk dat je ergens een rekenfout maakt met je voedsel inname. Volgens mij kan 600 kcal echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik eet muesli met halfvolle melk als ontbijt gewoon een schaaltje. Tussendoor een mandarijn. Lunch: 1.2 broodjes en weer een stuk fruit. Ik drink eigenlijk alleen maar thee dus daar zitten ook geen kcal in. En avond eten gewoon wat er dan is. En dan s'avonds weer thee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1/2 broodjes bedoel ik
Reddie
12 jaar geleden
Overigens, als je je goed voelt zal je voedingspatroon wel goed zijn. Niets aan doen dus.
Je moet niet het risico lopen aan een rekenfout te overlijden ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat dacht ik ook. Ik voel me prima, heb voldoende energie en ben ook maar een klein persoon, maar weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Ritsuka
12 jaar geleden
Met je ontbijt, lunch en tussendoortjes zit je rond de 500 kcal ongeveer. Ik denk niet dat je avondeten maar 100 kcal is, ik denk dat je daar ergens een invulfoutje hebt gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee heb het al 4 keer ingevuld.. daardoor ook deze vraag.
Ritsuka
12 jaar geleden
dus ik gok dat je dan eerder op de 900-1100 kcal zit (ligt er aan wat je eet natuurlijk, en hoe groot je portie is).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ontbijt
Muesli met halfvolle... 1 schaaltje (150ml)

Lunch
Jam zonder suiker 1 voor 1 snee (15gr)
Geroosterd brood (toast) 2 snee (10gr)
Mandarijn 1 stuks (55gr)
Thee zonder melk en... 1 beker (250ml)

Avondeten
Spaghetti Bolognese 2 opscheplepel (50gr)
Nasi goreng (koelvers) 1 opscheplepel (50gr)

Tussendoor
Thee zonder melk en... 2 beker (250ml)
Biscuitje 1 groot (10gr)

Totaal

Energie (kcal)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was alleen thuis met avond eten en we hadden nog wat over van spaghetti en had een pak nasi goreng opengemaakt. Vandaar 2 verschillende soorten eten.
Dit is wat ik at vandaag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Normaal eet ik 's avonds aardappelen, groente en stukje vlees. Aardappelen meestal 1 aardappel of een halve. Groente 2 opschep lepels en een stukje vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1 of een halve aardappel? ga je snachts dan niet dood van de honger?
ik eet echt wel een stuk of 8 aardappelen.
maar het ligt er ook aan hoeveel je beweegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
we eten thuis allemaal maar 1 aardappel of een halve,

Het beste antwoord

voedingscentrum geeft een mening over wat gezond is. Op een andere site vind je weer een andere mening. Wat we nu weten is over een aantal jaren achterhaald. Als je je gezond voelt en je lijf kan prestaties leveren dan zit het vast wel goed en heb je geen redenen om je zorgen te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit vind ik nou een goed antwoord hih!

Andere antwoorden (4)

Lekker houden zo als je gezond bent en je goed voelt.
De cijfertjes zijn gemiddelden en geen mens is gemiddeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Verder hangt het ook erg af van wat je doet op een dag aan lichamelijke inspanning een bouwvakker heeft meer energie nodig uit zijn voeding als iemand die de hele dag op kantoor zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
600 kcal op een dag? dat is toch echt veel te weinig..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar niet meer nodig, mijn oma is er 93 mee geworden, die heeft haar hele leven belachelijk weinig gegeten in onze ogen, maar ze voelde zich er prima bij. Dat is naar mijn mening de graadmeter, hoe voel je je, ben je gezond, heb je voldoende energie.
ik denk dat dit een kwestie is dat je al heel lang zo weinig eet, en dat je lichaam er op aangepast is om op zo weinig te overleven. Maar het is wel een soort spaarstand, het is op de lange termijn niet echt gezond voor je lichaam.

Probeer langzaamaan meer te gaan eten, om in elk geval 1200 kcal binnen te krijgen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik weet niet wat je precies op een dag eet, maar probeer bijvoorbeeld in plaats van 1 broodje, 2 broodjes te gaan eten.

Heb je verder last van klachten? Haaruitval, verminderde ongesteldheid etc. Wat drink je op een dag?
Ritsuka
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb nergens last van:)
600 kcal is wel heel erg weinig! Je hebt sowieso minstens 1000 kcal nodig per dag.
Heb je wel alles meegeteld? Denk ook aan boter, bakvet, drinken met kcal etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik drink thee dus daar zit niet veel in. Vandaag had ik geroosterd brood met jam dus ik heb geen halvarine of boter gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie net wat je allemaal eet op een dag.. Is vrij weinig, ja. Het is lastig te meten wat je precies aan kcal binnen krijgt, of je moet al je eten gaan wegen maar dat zou ik niet doen ;-).
Ik kan me niet voorstellen dat je goed kan functioneren op maar 600 kcal. Dit is namelijk echt veels te weinig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naja mijn moeder eet rond de 900 en eigenlijk iedereen hier eet niet veel meer. En ik kan me prima functioneren hoor heb nergens last van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En voor dat ik die test deed wist ik niet eens dat ik te weinig at en had ik ook nergens last van. Als ik echt veel te weinig zou eten zou ik wel klachten hebben. En in het weekend eet ik wel wat meer en ook met drank zal er dan wel meer kcal bij komen. (ben nog jong haha) maar gewoon doordeweeks eet ik niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar sowieso iemand die rond de 1.80 is heeft toch veel meer nodig dan iemand die 1.59 is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat klopt, maar 600 kcal is vooralsnog erg weinig. Je kan op bepaalde site's ook wel caloriebehoefte berekenen. Daarin staat wat jij nodig zou hebben voor jouw leeftijd en jouw lengte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, nou ik maak me er opzich niet erg druk om. Mijn moeder is 58 en heeft ook nooit ergens last van gehad. Ik denk ook dat het per persoon verschilt. Bedankt voor het beantwoorden van mijn vraag
600 kcal is erg weinig.
Wat is je leeftijd en wil je eens opschrijven wat je zoal eet en drinkt op een dag?