In mijn keukenwoordenboek staat het volgende:
1 kopje havermout is 65 gram.
1 afgestreken eetlepel havermout is 5 gram.

Dus als jij een standaard maat kopje en eetlepel in huis hebt, dan moet je één kopje en 7 eetlepels afmeten.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten kopjes, grote en kleintjes.
Dan kun je beter een eetlepel gebruiken, want daar zit niet zo'n groot verschil in tussen klein en groot.
Dus 20 afgestreken eetlepels à 5 gram is 100 gram.
Amadea
12 jaar geleden
Een gewoon koffiekopje. Niet voor espresso, cappuccino of Senseo, maar de normale maat Nederlandse koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat moet je er wel bij zetten, anders breng je mensen in verwarring.
Eén afgestreken eetlepel havermout weegt 5 gram, dus 20 afgestreken lepels wegen 100 gram.

Toegevoegd na 6 minuten:
http://members.casema.nl/ifschaap/Wegen%20zonder%20weegschaal.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar heb je dan niet zo'n standaard "maat eetlepel" nodig? Want als je die niet hebt, blijft het een gok. Iedere eetlepel is anders toch?
In een vol pak zit 500 gram, als je dat netjes in 5 porties verdeelt is elke portie 100 gram.
Als je pak niet nieuw/vol is is het lastiger :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in een pak havermout zit 500 gram. dus je verdeel de inhout van het pak in 5 gelijke delen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een pak hebt van een pond, kan je dat in vijven delen.
dan heb je 100 gram.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en als je een vol pak hebt kun je kijken wat het gewicht ervan is, staat er altijd op. Is at 500 gram dan deel je het in 5 gelijke porties, gebruik bekers ofzo. Kan natuurlijk niet als je het exact moet hebben, maar 20 lepels is ook niet exact, maar je zit wel aardig in de buurt

Toegevoegd na 42 seconden:
wat een eensgezindheid in dezelfde tijd
anneliez