In een Römertopf hoef je niet voor te koken. Je moet er alleen voor zorgen dat de topf een tijdje zich vol heeft kunnen zuigen met water voor je hem in de oven zet.

Toegevoegd na 37 minuten:
Een voorbeeld van kip in de Römertopf;

Zet de topf in het water en laat hem zo'n 10 min. incl de deksel helemaal volzuigen.
Verdeel 1 kip in 4 stukken of neem kipkarbonades ofzo en kruid met zout, peper en kerrie of kipkruiden met wat kerrie. Je kunt ook olie hiermee kruiden en daar de kip mee inkwasten.
Maak evtl groenten schoon als 1 preitje, 2 gekleurde paprika"s, 2 uien, 2 t. knoflook, snijd alles in mooie stukken en leg in de natte schaal. Doe hier wat kruiden bij als ;laurierblaadjes, kruidnagels, stukje rode peper, verkruimeld tuinkruiden bouillontabletje en doe er nog wat kerstomaatjes bij. Leg hier de kip bovenop en stop de stukjes knoflook tussen de kip.
Verdeel evtl de rest groenten om de kip heen en leg hierop de kerstomaatjes en geschilde, gewassen krielaardappeltjes. Als je de aardappeltjes bovenop legt,
blijven ze droog en zullen uiteindelijk een lekker korstje krijgen.

Plaats de schaal in de oven (die je niet voorverwarmd) en laat alles ca. 75 min. garen bij een temperatuur van 225 graden C. (electrische oven) Haal hierna de deksel ervan af en laat de schaal dan nog 15 min. bij dezelfde temperatuur in de oven staan. Hierdoor worden de aardappeltjes lekker knapperig. '
Let wel op; De schaal is gloeiend heet als je hem eruit haalt.

Zo kan je er bijv. eens witte wijn bijgieten, of zuurkool erin garen enz. Ook kan je er alleen vlees in braden, zonder groenten. Ik vind het altijd lekker om alles in één erin te doen. Geen omkijken naar en de keuken blijft verder schoon als je het voorbereiden achter de rug hebt en opgeruimd!
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom een min? Ik vind dit een prima antwoord, zo deed ik het ook toen ik nog een Römer Topf had. Helaas vallen die dingen soms kapot.
Van mij krijg je een +
amc
12 jaar geleden
Dank je wel hoor. ;)
Ik heb wel vaker een minnaar die geheim wil blijven. Jammer dat er nooit een onderbouwing komt 'waarom'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartelijk dank voor antwoord en recept.
Hier heb ik echt wat aan.

Andere antwoorden (3)

nee hoor, die kunnen gewoon rauw de pot in
anneliez
12 jaar geleden
Zet de römertopf minstens tien minuten onder water (in de gootsteen bijvoorbeeld) zodat er vocht in de poriën komt. Dan de römertopf vullen met vlees, groente, aardappelen etc, (wat je maar wilt) en vervolgens in de koude oven zetten. Dus niet voorverwarmen!
Daarna kan het gerecht zo lang in de oven als het recept aangeeft. Eten wordt heerlijk mals, brandt niet aan, is niet vet, kortom: heerlijk!! (vooral kip en rollade, mmmmm)

Toegevoegd na 57 seconden:
En inderdaad gewoon rauw in de römertopf, niet voorkoken :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Romertopf kan alles koken. Vlees, gevogelte, groenten, vegetarisch, Je moet hem van te voren ongeveer 25 minuten in het water zetten. Door het vocht dat in de klei getrokken is, zal de te bereiden maaltijd gaar worden met behoud van de smaak van de ingredienten.
Altijd beginnen met een koude oven en deze dan op 220 gr.C zetten. Recepten zijn te vinden in het boekje dat je bij aankoop meegekregen hebt, of op diverse sites.