Hoe krijg je na verloop van tijd nog kruiden uit een kruidenmolen?

Iedereen kent deze denk ik wel: die simpele kruidenmolen van de supermarkt (met veschillende kruiden erin). Weinig mis mee, echter na een tijdje gaan de kruiden er gewoonweg niet meer uit. Heeft iemand een methode, uiteraard zonder het ding te hoeven slopen?

Er mee op tafel slaan als methode, ken ik al, maar dat helpt toch niet echt. Of maar beperkt, of voor even.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Het beste antwoord

Hoi biertje, het is niet echt een antwoord op jouw vraag maar ik zat ook altijd met datzelfde probleem, en behalve ermee op het werkblad rammen schoot het bij mij ook niet op met de laatste restjes.

Ik heb nu zelf van die goedkope kruidenmolens bij Ikea gekocht die ik steeds weer navul met losse kruiden en zeezout uit die grote vierkante bussen die je ook in de supermarkt kunt kopen. Dat is ook nog eens een stuk goedkoper, en bovendien kun je bij deze molens ook de grofheid instellen wat ook handig is bij verschillende gerechten.

Ook het schoonmaken gaat makkelijk; gewoon in de vaatwasser. Ik doe zelfs het maalmechanisme erbij in en dat werkt prima. Zoals gezegd niet echt een antwoord, maar wellicht een tip?

Toegevoegd na 1 minuut:
En anders wat nelly3 zegt inderdaad zo droog mogelijk wegzetten en de kruiden of het zout eerst vermalen in een schaaltje en niet boven de dampende pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip! +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet direct een oplossing, maar wel een goed advies.

Andere antwoorden (4)

1 minuutje in de magnetron en dan zoals je zegt ermee slaan tegen een tafel...

Alles is weer los...

Of dat voor alle kruiden zo is, dat moet je dan even uitproberen...

Toegevoegd na 3 minuten:
Meestal is dat de knoflook in de kruiden dat water aantrekt en dan tot een klontermassa verwordt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat het vochtig geworden is, misschien is de plaats waar je het potje bewaart te vochtig, maar hoogstwaarschijnlijk komt het doordat je het gebruikt boven de pan waardoor het vochtig wordt.
Dus je kan het eigenlijk alleen voorkomen, doe een beetje op je (uiteraard schone )hand en doe het dan in de pan.
Voor dit potje geldt: Nog harder slaan op het aanrecht of gaan rommelen met een mesje ofzo.
In zoutpotjes kan je bv een paar rijstkorrels doen die nemen het vocht op, maar bij de potjes die jij bedoelt kan ik geloof ik niet, weet niet of je die kan openen zonder 'geweld'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als boven genoemde methoden niet werken moet soms (als gewone demontage niet kan) de hamer er aan te pas komen. Je kunt dan de kruiden ook meteen met de hamer of met een vijzel (voor fijner-besnaarden) behandelen, zodat je de pulver handmatig kunt verstrooien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat er geen andere oplossing is. Maar ik neem toch aan dat niet iedereen zo'n molen kapot moet slaan na verloop van tijd?
Ik heb het vooral bij de knoflook wel eens. Nu heb ik rolladepennen, dit is om van vleeslapjes, rolletjes te maken. Ze zijn iets dunner als een cocktailprikker en van metaal. Je zou m.i. ook een stevige naainaald ,die lang genoeg is, kunnen nemen. Als je die in een gaatje prikt, als je het dekseltje eraf haalt en erin drukt en heen en weer prikt, kun je weer malen, want dan wordt het wat losser. Je moet wel zorgen dat de gaatjes open zijn, door de molen wat te draaien.
amc